Час  2 годин 26 хвилин

Recorded вересня 2018

1,9
3,8

біля Santa Eugènia de Berga, Catalunya (España)

Una bonica passejada al voltant de la finca de Saladeures, la que fou la seu de l'Estat Major de la Segona República durant la retirada, el camp d'aviació durant la guerra civil i Sant Marc, una talaia fantastica per veure la Plana de Vic.

Comencem deixant el cotxe al cementiri de Santa Eugenia de Berga, on hi ha aparcament fàcil. Seguim en direcció Sud per una pista asfealtada per dirigir-nos tot seguit cap a llevant per veure la Font del Paradís, de primers del segle XX i el fabulós Aquaducte de Saladeures que portava l'aigua de la font fins a unes cisternes a prop de la casa salvant la riera de Vilalleons. L'entorn és fabulós, dins d'una roureda preciosa, La font brolla amb molta força fins el punt que ha inundat la zona per agafar l'aigua, despr´s de molts anys de secada.

Seguim caminant pel costat de la riera de Vilalleons i arribem al pantà de Saladeures, una reserva d'iagua important en una zona que no ho hauríem dit mai. Des d'aquí veiem com una canalització porta aigua cap a la casa també.

Seguim fins a la casa de Saladeures, una preciosa casa o torre, amb finestrals exhuberants, preciosos. Orifginàriament fou una construcció defensiva militar destruida l'any 1809 per l'exercit francès, fet que va provocar que fos reconsruit amb un estil noeromànic, llevat de la torre rectangular que es va esfondrar l'any 1937. Té una capiella dedicada a Sant Joan que no es pot visitar.

Des d'aquí comencem a adentrar-nos al que fou el camp d'aviació durant la guerra civil per visitar el refugi de l'Estat Major, els refugis elementals de Llopard i Ometa així com el polvorí, que maluradament està tancat però que resulta una construcció de 22 metres de llargada amb 4 laterals de 10,5 metres cada un. Seria molt interessant poder veure aquest cnstrucció de formigó tapat amb seuló per tal que no pugui ser identificat des del cel.

Finalment ens acostarem a Sant Marc, una ermita construida el 1850 a la qu no podem accedir perquè el propietari actual himpedeix el seu accés. El que havia estat un destí típic de caminaires, ha quedat privat el pas. La panoràmica de la Plana de Vic des d'aquí dalt és preciosa amb Vic en primer terme i els pobles de la plana al voltant.

Baixaem de Sant Marc per anar a buscar la carretera que ens tornarà al cementiri de Sant Eugènia de Berga on hi tenim el cotxe, sense cap dificultat.
сховище

POLVORI

Foto del polvorí

REFUGI ELEMENTAL DEL LLOPARD

Foto del camp d'aviació i del refugi

REFUGI DE L'ESTAT MAJOR

Foto del refugi de l'estat major

• Фото Esthvi

Esthvi 16 черв. 2019

I have followed this trail  перевірено  View more

Ruta molt agradable, amb bones vistes, molta història i força ombrívola, és fàcil de seguir i està molt ben explicada.