Скачати

Координати

12 травня 2021 р.

травня 2021

біля Sant Miquel Sacot, Catalunya (España)

Una senzilla excursió circular amb nens a visitar els dos volcans més emblemàtics del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. L'itinerari aquí presentat inclou una volteta llarga per la canalla amb els ponis del Càmping Lava, si la fem a peu ens estalviem una anada i vinguda al càmping, reduint la ruta en uns 800 metres i en una bona quantitat de temps, ja que no ens hem d'adaptar als horaris d'aquesta activitat. Però després de molt de temps de no poder fer res, un dia és un dia.

Descripció

A l'aparcament situat davant de can Xel hi ha un camí a llevant darrere la rètol (24m; 0:01h; 622m) i tot seguit prenem el camí de Sant Miquel Sacot (65m; 0:02h; 621m) a migjorn, en lleuger ascens. De front, tenim el volcà del Puig de la Costa, de 727 metres. A l'alçada de l'Olivera (358mm; 0:07h; 632m), un mas que ens queda a mà esquerra, ignorem les diferents bifurcacions i seguim pel camí principal, planer, i que, breument, s'orienta a xaloc. El Pla de Sacot ens queda a mà esquerra, i ens permet veure el volcà de Santa Margarida a llevant i el Croscat a tramuntana. Amb aquest paisatge arribem a Sant Miquel Sacot (1132m; 0:22h; 642m), conjunt d'església de planta romànica del segle XI adossada a l'antiga rectoria, actualment casa de colònies. Passada l'església, a la cruïlla de camins, ens trobem amb el GR-2, que comencem a seguir a llevant per baixar al pla de Sacot, que a l'alçada de l'oratori de Sant Isidre (1647m; 0:34h; 602m) presenta una nova cruïlla de camins, en la que ens trobem amb el GR-83. A migjorn tenim el mas del Torrent i, darrere seu, el volcà del mateix nom, de 701 metres; a tramuntana, el Croscat tanca l'escenari. Seguim a llevant.

Deixem el pla enrere i arribem a una cruïlla de camins, on per una drecera que surt a gregal (1761m; 0:37h; 610m) comencem a pujar al volcà de Santa Margarida. Recuperem el camí de Santa Pau a Sant Miquel Sacot (1832m; 0:39h; 622m); seguint a llevant pel flanc sud-oest del volcà fins arribar al collet de Bassols (2296m; 0:49h; 661m), on deixem el GR-83, que se'n va a migjorn. Pocs metres després, en una bifurcació deixem el GR-2 (2366m; 0:51h; 668m), que se'n va per l'opció de la dreta. Seguim pel de l'esquerra, que s'orienta a mestral, en una suau pujada per la vessant de ponent del volcà que, tret del cràter, que és avui un prat, en la resta està recobert de boscos, alzinars a solell i caducifolis mixtos a l'obaga. A prop de Can Santa (3048m; 1:08h; 734m) deixem la pista per agafar un camí de baixa al cràter (3465m; 1:16h; 689m) i passa per davant del barri d'aquesta casa de turisme rural.

Després d'esmorzar a l'ombra de l'ermita que centra el cràter i gaudir de l'escenari, sortim del cràter per la banda oposada per la que hi hem arribat, per un camí molt ben arranjat fins coronar novament el volcà, ara a llevant de Can Santa (3860m; 1:54h; 729m). A gregal baixa una ampla i ombrívola pista, també en molt bon estat, però més pronunciada que la pujada que hem fet. Abans de passar per davant de Caselles (4265m; 2:10h; 662m), on trobem una bona col·lecció de treballs manuals de fusta, trobem un curiós mur de fusta molt ben integrat en el bosc i un parell d'exemplars de grans castanyers que fan les delícies de la quitxalla. A la següent cruïlla s'acaba el descens pròpiament dit (4562m; 2:18h; 641m) i per la pista que continua a gregal arribem a l'aparcament de Santa Margarida (4747m; 2:21h; 625m), amb uns interessants plafons a llegir.

Mitjançant un semàfor situat a l'altra banda de l'aparcament creuem la carretera GI-524 (4966m; 2:26h; 621m) i per un camí adaptat i separat de la mateixa arribem al restaurant Santa Margarida (5139m; 2:29h; 620m), on ens desviem a gregal cap el Càmping Lava (5523m; 2:37h; 600m).

A l'anar amb nens, hem decidit regalar-los una ruta amb ponis (5566m; 2:57h; 600m). Amb els ponis fem una ruta circular retornant al restaurant Santa Margarida (5954m; 3:12h; 620m), on tombem a tramuntana cap al volcà del Croscat (6547m; 3:22h; 613m), tenint més enllà el volcà de Puigsafont, de 664 metres, i a llevant el volcà del Puig del Martinyà, de 658 metres. A tocar del Croscat, del qual podem contemplar el seu característic tall, tombem a gregal cap al Pla del Torn i tot seguit (6677m; 3:25h; 616m) a migjorn per dirigir-nos a Martinyà (7081m; 3:31h; 610m) i retornar al Càmping Lava (7265m; 3:38h; 600m).

Ja descavalcats dels ponis, tornem a anar cap al Restaurant Santa Margarida (7730m; 3:48h; 620m) i allà prenem la via verda de Santa Pau, que planeja cap al coll de Caselles (8193m; 3:56h; 617m) i que no deixarem fins rere el restaurant can Xel (8779m; 4:05h; 614m), al que arribem a través d'un descampat poc abans d'arribar a la carretera (8938m; 4:07h; 616m) i on teníem taula per dinar. Creuant la carretera tanquem l'itinerari a l'aparcament de can Xel (8971m; 4:08h; 616m).

Índex IBP: 38.
Релігійний об'єкт

Sant Miquel Sacot

La primera notícia data de l'any 1009, amb motiu de la donació que va fer l'arxiprest Witard de l'església de dit lloc amb els delmes i primícies al monestir de Sant Pere de Besalú. A partir del 1029 l'abat del monestir quedà constituït senyor al·lodial del terme de la Cot en virtut de la venda realitzada pels esposos Grau i Ermessindis. A la segona meitat del segle XVI l'església començà a disposar d'ornaments i objectes de culte rics, encara que fins al segle següent els inventaris constaten com a metall preciós el llautó. Fins a principis del segle XVII només hi hagué dos altars; anys després hi descobrim un tercer dedicat a Sant Joan Baptista. Després de l'ampliació del temple, l'any 1787, foren cinc el nombre d'altars. Els moviments sísmics del segle XV ensorraren bona part de l'edifici, que va ser reconstruït i ampliat a finals del segle XVIII seguint l'estil neoclàssic. Actualment és un temple d'una sola nau, amb cor que es prolonga a manera de trifori donant lloc a capelles laterals. Tots els sants de interior són d'escola olotina. Fins a la segona meitat del segle XVI l'església no començà a estar proveïda d'ornaments i objectes de culte. Per exemple, les pintures conservades a l'interior són del segle XVIII-XIX. L'antiga rectoria és actualment una casa de colònies. Ens trobem amb el GR-2.
Панорама

Oratori de Sant Isidre

Cruïlla de camins amb un oratori situat en una gran pedra. Ens trobem el GR-83. A migjorn hi ha can Torrents, que és una gran casa pairal situada en els límits se la Vall de Sant Miquel de la Cot i la Serra de Finestres. Disposa de planta baixa i dos pisos. Actualment està habitada per dues famílies de masovers. Originàriament la seva planta era rectangular i, amb el pas del temps, es construïren diferents cossos annexos. Va ser bastida amb pedra volcànica i carreus molt ben tallats per als angles i obertures. El seu origen cal remuntar-lo, potser, a les acaballes del món feudal; l'estructura actual pertany al segle XVIII. Darrera el mas hi ha el volcà El Torrent, a llevant el volcà de Santa Margarida i a tramuntana, a l'altra banda del pla de Sacot, el Croscat.

Drecera

Al costat d'un pal indicador amb els senyals del GR-2 i del GR-83. Si seguim per la pista de l'esquerra allargarem lleugerament la ruta.

Camí de Santa Pau a Sant Miquel Sacot

Deixem a la dreta el camí de Bassols, que s'endinsa a un prat, i seguim de front per l'antic camí de Santa Pau a Sant Miquel Sacot, per la vessant de garbí del volcà de Santa Margarida.

Collet de Bassols

Deixem el GR-83, que es desvia cap a la dreta, sortint del bosc. Seguim de front, en ascens.

Deixar GR-2

Seguir pel camí de l'esquerra, que va pujant suaument.
Ночівля

Can Santa

Estem rodejant el cràter del volcà de Santa Margarida. A l'alçada d'un pal indicador, deixem el que circumval·la el cràter i ens endinsem a ell pel que baixa a la dreta, que porta a l'accés de can Santa, on tornarem a girar a la dreta per baixar al cràter.
Релігійний об'єкт

Volcà de Santa Margarida

El volcà de Santa Margarida és un volcà apagat de 766 metres d'altitud situat a la regió volcànica d'Olot. És un volcà que va entrar en erupció fa uns 11.000 anys, inicialment en una fase estromboliana de poca entitat, i ràpidament es va desenvolupar una activitat freatomagmàtica, que és la que va provocar l'explosió que va formar el cràter que veiem actualment. Destaca la morfologia circular del cràter, amb uns 350 metres de diàmetre i uns 70 metres de fondària, els vessants són un tapís d'alzines i espècies caducifòlies i està centrat per l'ermita de Santa Margarida, en una imatge que és molt típica. L'ermita de Santa Margarida de Sacot es troba al fons del cràter del volcà que porta el seu nom. Originàriament era d'estil romànic, però fou destruïda pels moviments sísmics dels anys 1427 i 1428. Reedificada l'any 1865, és un senzill temple d'una sola nau i carreus ben escairats.

Camí del volcà de Santa Margarida

Retrobem el camí que hem deixat per visitar el cràter del volcà i el seguim en descens, en una zona molt obaga i molt ben arranjada, tot i que amb un pendent més pronunciat del que hem fet per ascendir.
Пам'ятник

Caselles

Conjunt de finals del segle XVIII situat al peu del vessant nord del volcà de Santa Margarida, en el límit dels camps de conreu amb el bosc. La façana principal és la d'accés i s'orienta cap a l'est. El volum principal del mas és de volumetria rectangular amb soterrani més planta baixa i pis. S'identifiquen dos volums adossats a les façanes nord i sud, de planta baixa i de planta baixa i pis respectivament. La teulada és de pendent suau amb ràfecs de poca volada, i té dos aiguavessos amb els vessants vers les façanes laterals. En el conjunt d'identifiquen clarament dues cabanyes, separades del mas. La façana principal té una clara composició simètrica a partir d'un eix central. En la composició domina notablement el ple respecte del buit. La majoria dels murs són de pedra poc tallada amb les cantoneres grans i escairades, excepte algunes façanes, que són arrebossades. Els colors de l'edificació són els propis de la pedra i l'arrebossat. Les obertures són de proporcions quadrades i petites.

Camí de Caselles

S'arriba a una ampla pista, seguir a l'esquerra.
Стоянка

Aparcament de Santa Margarida

Zona d'aparcament més propera al volcà de Santa Margarida. Hi ha rètols explicatius dels volcans.
Ризик

Carretera GI-524

Hi ha un semàfor instal·lat per poder creuar la carretera. Premem el botó i esperem.

Restaurant Santa Margarida

Deixem de caminar pel camí adaptat paral·lel a la GI-524 i davant d'aquest restaurant ens trobem aquesta ampla cruïlla de camins. Pel camí que baixa a llevant ens dirigim al Càmping Lava, pel que se'n va de front cap al Croscat i paral·lela a la carretera hi ha la Via Verda de Santa Pau.
Фотографія

El Croscat

El Croscat és el volcà més gran i, alhora, el més jove de la península Ibèrica. De tipus estrombolià, la seva última erupció es va registrar fa 11000 anys. La intensa explotació com a pedrera de greda a la qual va ser sotmès fins al 1991 va deixar un enorme tall de 100 metres d'altura que permet contemplar els materials piroclàstics de tons negres i vermellosos emesos per l'erupció de magma.
Пам'ятник

El Pla del Torn

El Pla del Torn és un conjunt d'edificis inclosos en el Pla especial urbanístic del catàleg de masies i cases rurals, promogut per l'Ajuntament de Santa Pau. A l'any 2017 s'ha restaurat en un projecte de l'arquitecte Miquel Batet Arderiu la cabanya/paller i el magatzem de maquinària per a poder-lo destinar a habitatge, tot i que admet altres usos.

Martinyà

És un gran casal del segle XIX de planta rectangular amb planta baixa i els seus pisos superiors. A la façana principal, els baixos tenen quatre grans portals, el primer pis quatre grans finestrals de punt rodó i les golfes quatre badius en forma ovalada. L'estructura de la casa és regida per la simetria. Les obertures estan emmarcades per pintures d'ocres i blaus imitant les antigues estructures de fusta, el fons està arrebossat de color blanc. L'estat de conservació d'aquesta bonica casa és molt lamentable, gran part dels finestrals ha estat cegats i les pintures han desaparegut a alguns llocs.
Табірна стоянка

Càmping Lava

Deixar Via Verda

La via enllaça el barri de Can Blanc amb l'aparcament de l'Àrea de Santa Margarida, passant per l'Àrea de Can Serra (Fageda d'en Jordà) i per Can Xel. El punt d'inici de la via ciclista es troba al barri de Can Blanc, des d'on es dirigeix cap a l'aparcament de la Fageda d'en Jordà (Can Serra). El camí continua cap a Can Xel, i des d'allà segueix tot recte cap a l'Àrea de Santa Margarida. El camí està senyalitzat, i té les característiques d'una via verda (amplada, desnivell...), de manera que és totalment apte per a la circulació de bicicletes de passeig, i lògicament també per als desplaçaments a peu entre els dos aparcaments principals de la zona central del Parc Natural.
Постачання

Restaurant can Xel

Els orígens del Restaurant Can Xel es remunten a l’any 1931 quan va començar essent un petit hostal de poble. Al llarg dels anys ha anat evolucionant fins a convertir-se en un gran complex que disposa de restaurant, allotjaments i piscina. Actualment la quarta generació de la família, renova la seva proposta gastronòmica amb tocs moderns, sense perdre la cuina tradicional catalana i mantenint la seva essència amb bon producte i bona elaboració. Can Xel es troba situat al terme de Santa Pau, dins el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, envoltat pels volcans Croscat i Santa Margarida i a pocs minuts de la Fageda d’en Jordà i el poble de Santa Pau.