Moving time  2 годин 17 хвилин

-20 m
3,1
6,3

Переглянуто 35 раз(и), завантажено 4 раз(и)

біля Westerlo, Flanders (Belgique)

Het wandelnetwerk de Merode trakteert je op 500 km wandelplezier. Wij houden het bescheiden met een tocht van 13 km, voor 75% onverhard, door twee natuurgebieden. Starten doen we in Westerlo.

De gemeente Westerlo, zelfbenoemde ‘parel van de Kempen’, is onlosmakelijk verbonden met de adellijke familie de Merode, aan wie Westerlo sinds 1484 toekwam en waar de familie sindsdien onafgebroken woont. Je gaat op ontdekking door de vochtige gebieden van Trichelbroek en Varendonk en wandelt langs de oevers van de Grote Nete en de Laak, door statige dreven en eikenbossen. Je volgt hierbij de knooppunten (KP) van het wandelnetwerk de Merode. Het 62 ha grote bos van Varendonk was tot 2003 privaat jachtterrein van de familie de Merode. Onderweg, in het gehucht Varendonk, kom je voorbij het voormalige kleinste gemeentehuis van België, gevestigd in een oude kapel, daterend uit het midden van de 17de eeuw.

Bron: https://www.pasar.be/mijnroute/wandelen/d/westerlo-tussen-grote-nete-en-laak

De route

Vertrek parking Denis Voetsstraat (V). Bus: 306 Leuven-Geel (halte Westerlo de Merodedreef). Van de bushalte zuidelijk, dus richting dorp, tot straatweg (Punt A) – LA naar KP16. Vanaf de parking neem je noordoostelijk de straat parallel aan de Merodedreef en aan Punt A volg je RD de bordjes tot KP16. Je bereikt KP16 op de Grote Markt (1) naast het oorlogsmonument en een mooie beschermde boom. RD straatje tussen bank en café naar KP131. RD tot KP19. LA langs Grote Nete (2) tot achtereenvolgens KP18 en KP213. RA brug over de Grote Nete naar KP41. LA richting KP323. Opgelet: neem aan KP323 (wat verborgen bordje aan je rechterkant) de aardeweg LA tot KP330 (steenweg). Steek de weg over en ga RA. 150 m verder pad LA tot KP44, waar je LA gaat richting KP325. RA richting KP326 door een eikendreef. Je komt in natuurgebied Trichelbroek (3) en loopt verderop langs de Grote Laak (4). Aan KP326 RA over brugje tot KP152 – goed de bordjes volgen. Aan KP152 (kruispunt van dreven) RA naar KP44. LA richting KP324 – opnieuw de steenweg kruisen, RD en na 50 meter RA. 200 m verder aan de Varendonksesteenweg merk je links het ‘kleinste gemeentehuis van België’ (5). RD en voorbij huisnr. 55 veldweg LA tot KP324. Hier LA richting KP318 – opgelet: in een bocht van de weg naar links ga je RD over een aardeweg. 125 m verder RA tot KP318. Je komt in natuurgebied Varendonk. Aan KP318 RA een smal paadje door bos tot KP371, dat we bereiken voorbij een afsluithek. RD richting KP24 - over brugje LA. Aan KP24 (kruispunt van paden) RA tot KP23. LA (betonweg) tot KP22, dat je na 150 m bereikt. RA naar KP132 - je komt in een mooie dreef omzoomd door beuken. RD tot KP13 – hier zie je rechts het ‘Trammeke’ (6), een bijzonder sluissysteem gebouwd in 1874 (zie infobord). RD Netebrug over naar KP19 – links door het groen zie je het kasteel de Merode (7). Verder RD achtereenvolgens tot KP131 en KP16. Je bent opnieuw aan de Grote Markt (1) in Westerlo. Volg nu de aanduidingen KP20 tot punt A, waar je RA naar de bus gaat en RD naar de parking.
Фотографія

• Фото vandammeh

vandammeh 21 квіт. 2021

I have followed this trail  перевірено  View more

mooi ! soms wat veel asfalt ..