Moving time  2 годин 21 хвилин

Recorded липня 2018

3,2
6,4

біля Lorcha, Valencia (España)

Via Verda del Serpis – Fàbrica de l’Infern
La Via Verda del Serpis, és una via verda no condicionada que comença a la ciutat de Gandia i finalitza a Alcoi, travessant les comarques de la Safor, el Comtat i l'Alcoià vorejant el riu Serpis i que comunica la Serra Mariola i el mar Mediterràni, amb una llargaria de 53 km. La ruta que vos mostrem, es un tram d’uns 12 km, que discorre per plataforma del desmantellat ferrocarril Alcoi-Grau de Gandia, i naix des de la antiga estació del tren en l’Orxa fins la Fàbrica de l’Infern.

Iniciem la ruta, com hem dit abans, en la antiga estació, on ja tenim una primera vista del Castell de Perputxent, fortalesa d'origen musulmà, que està datada en els segles XII i XIII, i que fou transformada a començaments de l'època cristiana en un castell senyorial des d'on es dominava la vall de Perputxent.

Pocs metres mes avant, a la nostra dreta podem vore la extinta fàbrica de paper RADUAN, edifici emblemàtic, on donava feina a quasi la meitat del poble de l’Orxa, i que va tancar les seues portes en l’any 2002.

Continuem per la via verda, on pasem per la partida de Les Deveses, per a trobar-nos en la casella nº 10 o de les Deveses, ens trobarem dos mes en el transcurs, casella que estava destinada al manteniment del ferrocarril i vies. Està prou enderrocada.

Passem prop del Barranc del Fort i pronte arribem al Racó i Font de Boteros, a la dreta del camí, i un poc més avant, quan passem una revolta i per un xicotet pont de pedra, hi ha alguns més en el trajecte, veiem a l'altra part del riu el Molí d’en Mig, molí fariner de 1.843.

A pocs metres trobem el primer túnel de esta ruta, i quan el deixem, a uns 400 metres ens trobem a la esquerra una senda que ens porta per la solana del barranc del Moro, senda anomenada Assagador de la Cova, ple de corralets i que ens pot portar als a diverses sendes per Aielo de Rugat o Vilallonga.

Quasi al costat podem sentir el soroll de l'aigua caient per l'Assut de l'Infern, assut que va ser primer construït per a portar aigua al Molí de l'Infern, que cediria els drets de l'aigua a la Fàbrica de l'Infern. Si agarrem una xicoteta senda a la dreta i creuem un canyar, podem vore la grandea del assut i els trestelladors. Des d'ací fins que arribem a la Fàbrica de l'Infern, a l'altra part del va riure, veurem la séquia que portava l'aigua a la central.

De volta a la via verda ens trobem en la casella nº 11 o dels Parres, de grans dimensions, i un poc mes avant, a l’altra banda del riu, el Molí de l’Infern.

En la próxima revolta ens trobem en la casella nº 12 o de la Bomba, i un antic depòsit d'aigua, del que només queda la base d'obra.

Poc després ve un altra revolta i hem de continuar per la dreta, on finalment arribem a la Fàbrica de l’Infern. Una central eléctrica que va durar fins pasats els anys 90 del segle passat. L’edifici va ser construït en 1.895 desprès d'adquirir els drets del salt d'aigua del molí.

Al costat de la mateixa fàbrica es trobava la casa dels Santonja, amos i senyors de la central, i l’ermita de l’Immaculada, hui en dia enderrocades. També trobem la senda que ens portaría fins a la font i refugi de la Serquera.

Si continuàrem un poc més per la via verda, direcció a Vilallonga, ens trobaríem a la dreta amb un pont desmantellat que utilitzava el ferrocarril per a creuar el riu Serpis. Una vegada hem arribat a la Fàbrica de l'Infern, tornarem per on hem vingut fins al punt d'inici i donarem la ruta per finalitzada. Una ruta molt fàcil de fer.

Inici - Antiga Estació de l'Orxa

L'estació es la imatge del desenvolupament industrial que es va establir en la capçalera del riu Serpis en el segle XIX, ja que es va convertir en una de les parades de recorregut ferroviari que unir l'Alcoià i el Comtat amb el port de Gandia entr 1893 i 1969. Va començar a construirse en 1889 per la societat de capital anglès "Alcoy&Gandia Railway and Harbour Company Ltd". D'ací que es continue coneixent comel trenet dels Anglesos. En l'actualitat es un punt de trobada d'excursionistes i senderistes que recorren la Via Verda del Serpis. Text del panell informatiu. També podem vore la fàbrica de paper Raduan.

Casella nº 10, o de les Deveses

Casella que estava destinada al manteniment del ferrocarril i vies.
Тунель

Túnel nº4

Assagador del la Cova

Senda que ens porta per la solana del barranc del Moro, anomenada Assagador de la Cova, ple de corralets i que ens pot portar als a diverses sendes per Aielo de Rugat o Vilallonga.
Водоспад

Assut de l'Infern

Casella nº 11 o de Parres

Casella nº 12 o de la Bomba

Casella destinada al manteniment del ferrocarril i vies.

Dipòsit d'aigua

Перехрестя

Dreta

фото

Vistes de la Fàbrica de l'Infern i del riu Serpis

Fàbrica de l'Infern

Central eléctrica que va durar fins pasats els anys 90 del segle passat. L’edifici va ser construït en 1.895 desprès d'adquirir els drets del salt d'aigua del molí.
фото

Antic pont del tren

джерело

Font i basa de Boteros

• J-MBD 14 серп. 2019

I have followed this trail  перевірено  View more

Ruta bien explicada y fácil de seguir. Fuimos a última hora de la tarde. Junto a la Fábrica de luz había muchos mosquitos y avispas ávidas por coger algo de nuestros bocadillos.
    Hay bastantes piedras por el camino y se recomienda calzado adecuado