Скачати

1942

5 липня 2021 р.

липня 2021

біля El Hospital, Catalunya (España)

Avui he fet la Ruta pels voltants d'Olesa de Bonesvalls per pujar al Puig de La Mola de 543 m que és el Sostre Comarcal del Garraf
El cotxe l'he deixat en Olesa de Bonesvalls en el Barri de l'hospital de Cervelló, on he arribat venint de Gavà per carretera BV-2411 passant per Begues.
Començo la Ruta en l'Aparcament seguint les indicacions del GR-5 que em portarà a passar pel costat de l'Avenc de l'Esquerrà, a poca distància deixo la pista per agafar un corriol no gaire marcat que presenta que és el GR-92.3 que em portarà al Corral de l'Esquerrà (aquí sí que està ben marcat el vermell i blanc), abans aquest tram estava electrificat i hi havia cavalls de pastura avui no he vist res, ni la tanca elèctrica.
Des del Corral de l'Esquerrà hi ha dues opcions una continuar per la pista GR-5 i pujar pel sender clàssic o agafar el sender de l'esquerra i pujar pel GR-92.3, aquest és el camí que he seguit, veient la poca pintura que hi ha em fa pensar que el GR-92.3 segueixi el GR-5 fins més endavant i puja pel sender que enllaçaré més endavant.
Aquest GR-92.3 enllaça amb el sender que ve del GR-5, continuo un tros per desviar-me a la dreta i anar a veure les Balmes del Puig de La Mola, després de fer unes fotos desfaig el corriol per continuar la Ruta cap al Puig de la Mola on es troba una Torre de Vigilància, un Vèrtex Geodèsic i una Placa com hi ha que és el Cim més alt de la Comarca del Garraf.
Continuo la Ruta per la pista deixant a la dreta el GR-92.3 que va a enllaçar amb La Clota passant per Begues.
Aquesta pista va a Olesa de Bonesvalls, però jo la deixo per agafar un sender que em portarà a passar pel costat d'un Pou que avui estava totalment sec i continuar el sender fins a arribar a l'Hospital de Cervelló, al lloc on tenia el cotxe i on dono per acabada la Ruta.
Després dono una volta pel Barri.

L'hospital de Cervelló va ser fundat a mitjans del s. XIII a Olesa de Bonesvalls per la família Cervelló i el bisbe de Barcelona, i va mantenir la seva activitat fins entrat el s. XIX. És un dels hospitals medievals més ben conservats de Catalunya
La documentació que menciona la construcció de l'hospital data de 1262. Es tracta del testament de Guillem de Cervelló, on expressa la voluntat de la fundació d'un recinte hospitalari al terme d'Olesa de Begueres amb la intenció que acollís a pobres, pelegrins i viatgers que passaven per l'antic camí de Barcelona a Vilafranca del Penedès (Camí Ral)
L'hospital es va dotar amb les rendes de la vila de Sant Joan d'Olesa i el molí de Planella, així com les quadres d'Ordal i de Vallirana. Inicialment l'administració va corre a cura del prior de Sant Pau del Camp, però ja a inicis del s. XIV va passar a ser controlat pel bisbe de Barcelona.
L'edifici està emmurallat i té una aparença militar. A un lateral de la sala hospitalària ostenta una torre de defensa de planta quadrada amb finestres geminades, d'estil transitori a cavall entre romànic i gòtic. Durant els s. XVI i XVII es va reformar l'interior de l'hospital.
L'edifici té dues naus rectangulars de cinc trams superposades, formant dos pisos coberts amb arcs diafragmàtics apuntats que culminen a la segona planta amb un sostre a dues aigües. La façana principal està feta amb un carreu molt ben escairat i, seguint el perímetre on es veuen restes de la muralla, es poden distingir escuts de la casa de Cervelló marcant el patrocini, així com una inscripció sobre el portal adovellat de la façana oposada amb la data d'una de les intervencions de restauració, feta l'any 1590 per Guillem de Cervelló i el bisbe Joan Dimes.
Pel que fa a la capella de Santa Maria de l'Anunciació, sembla producte de diferents fases constructives iniciades ja al s. XIII. Al s. XVII es fan reformes que comporten l'enderrocament de l'absis. La capella va patir fortes destrosses durant la Guerra Civil i va ser restaurada per l'arquitecte Puig i Boada l'any 1953