Час  2 годин 4 хвилин

Recorded травня 2017

2,1
4,2

біля Torrechiva, Valencia (España)

La ruta comença al nucli urbà de Torrechiva, en abandonar-lo el camí de Toga, a la vora d'un parc junt a la CV-20. Des d'allà anem a mà esquerra, en direcció nord-oest, per la carretera.

Després de pocs metres, a la nostra dreta, veiem la font de sant Roque, on fem la primera parada de l'excursió. Just al seu costat arranca una pista que s'enfila cap al cementeri del poble, per la partida del Calvario. L'agafem.

Comencem a guanyar altura ràpidament, primer a l'oest, després cap a l'est. En acabant, després d'observar unes pallisses en ruïnes a mà dreta, ens reorientem cap al nord i ens incorporem a l'assegador del Moreral. És llavors quan veiem, per primera vegada, el poble del Tormo enfront.

La pista tomba de nou a la dreta, cap a l'est, i abandona l'assegador del Moreral, que tira recte cap al Collado. Ara, d'on tenim bones vistes, és del poble de Torrechiva.

Al remat, fem cap a una bassa i, allà mateix, hi ha un encreuament. Nosaltres, de primeres, hem de girar a l'esquerra per caminar, un parell de metres, pel camí de l'Almayud. De seguida, però, hem d'anar a l'esquerra, cap al nord-oest, per una antiga pista militar que va cap al Tormo i que ja no abandonem durant uns quants quilòmetres.

Passem pel costat del repetidor de Torrechiva i del Tormo abans d'anar a creuar el barranc del Mangranar i, en havent-lo passat, encaminar-nos cap a l'oest per terreny planer i còmode a la partida de Las Cabezadas.

Quan la pista torne a caminar cap al nord, a l'esquerra, trobem una sendera que torna cap a Torrechiva i que no hem d'agafar. Nosaltres, com havíem dit, seguim per la pista militar.

Creuem amb ella el barrnac del Pinar i, baixem, cap al sud-oest, per a buscar la partida de la Cueva Santa. Novament, les vistes des d'ací són francament bones, amb el poble de Torrechiva al fons de la vall i les muntanyes de l'altra banda del riu de Millars just davant de nosaltres.

Un nou revolt de la pista ens tira cap al nord-oest, direcció que ja no abandonarem fins al mas del Pinar. Abans d'arribar-hi a ell, però, creuem un camp d'oliveres i garrofers.

Cinc minuts més tard passem per una font i, de seguida, apleguem a la masia del Pinar, en ruïnes completament. La visitem i tornem a la marxa per la pista militar, cap al nord-oest. Tanmateix, pocs metres més enllà, arranca una altra pista a la nostra esquerra, pràcticament sobre la línia dels termes de Torrechiva i de Cirat, que és per on passa el pas de la Cantera de l'Azud, la qual va a buscar el corral del Pinar, just dalt del mas que acabem de visitar.

Així doncs, nosaltres tombem a l'esquerra, en direcció sud-est i, fent ziga-zagues, eixim a la carretera CV-20 en poc més de deu minuts.

Ara hem d'agafar la carretera cap a l'esquerra, superposada més o menys al camí de Cirat a Torrechiva. La seguim durant uns deu minuts i, en havent passat pel punt quilomètric 34, naix una pista a mà dreta que baixa cap al riu de Millars per tal de creuar-lo.

L'agafem i davallem cap als Rosales, terres d'horta banyades per les aigües millarenques. Travessem el riu per unes passeres i, en acabant, tombem a mà esquerra per un camí que hi va en paral·lel al curs d'aigua.

No tardem ni tres minuts en arribar al pou de Las Arenas, que ens queda a la dreta, al recer d'un enorme morró. Més endavant, a mà esquerra, per un caminet, podem anar també al pou de la Cueva Santa.

Continuem pel camí, cap al sud-est, en direcció a Las Quinchas. Per sort o dissort, el riu de Millars, que porta prou aigua, ens barra el pas en creuar el camí, cinc minuts en acabant d'haver deixat el pou de la Cueva Santa. Per això ens toca llevar-nos les botes i, amb cura, creuar a peu descalç dos metres de riu d'uns 25 cm de profunditat.

Després d'això, i per terreny de canyar, arribem a l'horta de Las Quinchas. En deixar-la enrere fem cap a un molí en ruïnes, a la nostra esquerra. Cap a ell movem i, després d'haver visitat un altre pou junt al riu de Millars, guanyem els 50 metres de desnivell que ens separen del poble.

Creuem Torrechiva en direcció est per a buscar el camí de Toga i acabem la ruta allà on l'havíem començada vora dues hores abans.

джерело

Font de sant Roque

Перехрестя

Dreta

джерело

Font

Molí

• Lluisot_vr 9 жовт. 2018

I have followed this trail  перевірено  View more

Ruta cómoda y agradable. La pista rodeada de pinada, y el paseo junto al Río Mijares, muy entretenido. El vadearlo, mejor todavía: el agua ya fresquita.