• Фото Terra Alta; Gandesa-Puig Cavaller (100 cims)-Cota 705-GR®-171-Coll d'en Canars-Pinell de Brai.

Час  12 годин 27 хвилин

Координати 2323

Uploaded 19 липня 2019

Recorded травня 2019

5,0

біля Gandesa, Catalunya (España)

El motiu d’aquest recorregut es fer un tram de la ruta de la Pau al mateix temps que dos dels 100 cims registrats per la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC).
El vàrem fer en dos dies, el primer, dia 18 de maig, entre Gandesa i Pinell passant pel Puig Cavaller i la cota 705 on hi ha instal·lat el monument a la Pau, passar la nit al Pinell de Brai i el dia següent, el 19 de maig, fer el recorregut entre Pinell de Brai i Gandesa pujant a la Serra de Cavalls pel barranc dels Bous per assolir la Punta Redona i per la Carena baixar vers Gandesa on finalitzarem el recorregut circular.

Ja fa dies, en concret el 30 de maig, vaig penjar a Wikiloc el recorregut de tornada, o sigui, entre Pinell i Gandesa, que es el complementari d’aquest que penjo ara.

Així que entrant en matèria, sortim de Gandesa pel camí de Lo Freginal que ràpidament deixem a la dreta per seguir el camí al Puig anomenat camí d’en Sunyer i senyalitzat com a PR® per la FEEC. El sender va pujant, grimpem un xic, passem per pinars entrem a la roca i salvem un cingle sota una bauma equipada amb cadenes i una curta grimpada ens du al cim del Puig Cavaller. Una panoràmica de 360 graus, Horta de Sant Joan i la muntanya de Santa Bàrbara cap a occident i més al fons la província de Teruel, amb el Periganyol, “La Caixa” (penya d’Aznar la Gaia) i al seu costat la Picossa. També gaudim al sud de l’ermita de Sant Josep de Bot (una taca blanca al paisatge) i més a l’Orient la Serra de Pàndols i la Serra de Cavalls separades per la Mola de d’Irto.

Tornem sobre les nostres passes casi el cingle equipat i seguim a la dreta un sender que careneja una estona, creua les Crestes dels Volendins per una mena de coll i enfilem una llarga baixada entre roques i pins que ens du al mas d’en Torner; una pista ens porta fins el Coll d’en Torner, creuem el camí de Sant Jaume de l’Ebre i pugem decidits per una mena de tallafocs que sobre enfront nostre, grimpem un xic i s’acaba la pujada; som a la Serra de Pàndols, deixem a l’esquerra una primera pista que du a Santa Magdalena, al poc un nou encreuament, seguim les marques del GR® 171 o Ruta de la Pau cap a l’esquerra per pista que deixem al poc, seguim pel sender de la dreta marcat com a PR®, passem per unes trinxeres de la guerra civil i per un tallafocs fem cap de nou a una pista que seguim a la dreta, a l’estona deixem a la nostra dreta una torre forestal de vigilància i per pista cimentada fem cap a la cota 705 on hi ha un monument dedicat als morts per la batalla de l’Ebre.

De nou tornem sobre les nostres passes fins deixar el cingle a l’esquerra i seguir per la dreta una ample carena rocosa entre pins i passos per roca, creuem les Crestes de Volendins per una mena de tall a la roca més propi d’un compta vaques i aleshores el sender descendeix vertiginosament vers la Vallada d’en Torner lloc per on passa el Camí de Sant Jaume de l’Ebre i on farem cap a la vora del mas de Torner i un gran depòsit d’aigua. El camí s’eixampla però per poca estona ja que al fer cap al encreuament del Coll de Torner deixem la pista de l’esquerra que va a l’àrea recreativa de la Fonteta, també deixem la de la dreta que va a l’ermita de Santa Magdalena i seguim coster amunt marcat com a PR® la pujada es dura i l’excursió s’estira ja que no tothom te les mateixes facultats.

Després de una curta grimpada per roca
deixem a l’esquera una pista, al poc fem cap a un encreuament de pistes; ja a la Serra de Pàndols, seguim per poca estona la pista de l’esquerra marcada com a GR® 171 que al poc deixem per un sender que surt per la dreta i puja decidit pel pinar, passem una clariana i trobem trinxeres de la guerra civil; per un tallafocs i deixant a la dreta una torre de vigilància forestal fem cap al mirador de la Serra de Pàndols. En aquest lloc, Cota 705, es va construir un monument a la quinta del biberó a sota del qual hi ha enterrats objectes trobats per la zona després d’acabada la guerra.

Retornem per el mateix lloc per on hem arribat i en el primer encreuament de pistes seguim cap a l’esquerra l’ample camí del GR®171 que davalla suaument, una llarga i vertical baixada ens du al Coll d’en Canar on deixem el GR® que marxa per la dreta vers la Mare de Déu de la Fontalba i nosaltres seguim cap a l’esquerra, per pista vers Los Algars, passem a tocar varis masos, algun en construcció i d’altres amb nom i tot com “Mas Algars”, que original no?.

Deixem a ambdós costats algunes edificacions rústiques més i anem a parar a una pista cimentada de baixada, la imatge del Pinell de Brai apareix als nostres ulls; passades unes terres procedents d’una mina surt per la dreta una bifurcació que segons el meu aparell de GPS du al Pinell directament, el seguim i a l’estona fem cap a una pista marcada com a PR que seguim a la dreta, creuem la carretera C-43 i per PR® entrem al poble després de passar per bancals de cireres en maduració i pel carrer Pilonet fem cap a la catedral del vi.
El track d'aquest recorregut s'ha obtingut amb un aparell de GPS marca GARMIN model Oregón 450t i ha estat contrastat sobre el mapa "Terra Alta-37" escala 1:50000 del Institut Cartogràfic de Catalunya, Primera edició, març 1995.