Час  5 годин 21 хвилин

Recorded березня 2021

3,3
6,5

біля Rupit, Catalunya (España)

Ruta. Rupit, Pont Penjant, Sant Miquel, oratori de Santa Llúcia, Can Cames, Castell de l'Envestida, Grau de la Teula, Salt de Sallent, el Roquer, Sant Joan de Fàbregues, Mirador dels Bassis, Coll de la Palomera, Santa Magdalena, Font del Carraguell.

Accés. Accés fàcil per carretera fins a Rupit, on només es pot aparcar el cotxe en un ampli aparcament de pagament que hi ha a l'entrada del poble. En el moment de fer la ruta, el cost és de 3 € per un turisme i per tot el dia. Possiblement hi hagi altres aparcaments en punts més allunyats del poble, o fins i tot a Sant Joan de Fàbregues, per on la ruta també passa.

Senyalització. Un cop s'ha abandonat el poble de Rupit i s'ha enfilat el Camí de Santa Llúcia, el recorregut no té pèrdua fins a Can Cames. En aquest punt cal obrir una llarga porta metàl·lica (encara que no sembli evident) i continuar per la pista. Encara que algunes rutes indiquen que des d'aquí es pot iniciar un corriol que mena directament al Castell de l'Envestida, un mosso de Can Cames ha assegurat que és terreny privat de la finca i que calia seguir la pista fins a trobar el primer desviament a la dreta. Seguint aquest consell, i després d'enfilar un tram curt de pista, efectivament es troba un desviament senyalitzat amb marques blaves, que indicaran el camí fins al Castell de l'Envestida. Tot i haver fet una marrada i un desnivell innecessari per arribar al mateix punt, aquest tram ofereix bones vistes, tenint en compte que acaba sent el punt més alt de la ruta. Seguint les marques blaves i baixant amb compte per un corriol força dret, s'arriba al Castell de l'Envestida. Des d'aquí, i seguint el mapa, el camí també és fàcil de seguir fins al Salt de Sallent i Sant Joan de Fàbregues. Des d'aquest últim punt, i tornant ja cap a Rupit, el camí es torna a desviar per un corriol a l'alçada del Cobert del Roquer, on es tornen a seguir marques blaves. Just després del Mirador dels Bassis hi ha l'opció de retallar la ruta i tornar a la carretera que porta fins a Rupit, tot i que en aquest cas s'ha decidit dirigir-se cap al Coll de la Palomera, des d'on cal seguir la pista fins a trobar el desviament correctament indicat que enllaça amb el GR. Seguint aquest bonic corriol es torna de nou a Rupit, on encara es pot decidir visitar l'ermita de Santa Magdalena i tornar per l'esplèndid corriol paral·lel a la Riera de Rupit.

Tipus de terreny. Ja fora del poble, la major part del recorregut és per pista, exceptuant alguns corriols ben fressats com ara els que hi ha abans i després del Castell de l'Envestida, i el que es pren des Sant Joan de Fàbregues fins al Coll de la Palomera.

Trams complicats. No hi ha cap tram especialment complicat més enllà de l'enfilada al Castell de l'Envestida, on cal fer alguna grimpada, així com del petit tram anterior de baixada (marques blaves) que porta precisament a aquest punt. A part d'això, cal anar amb compte prop dels cingles, especialment al Salt de Sallent, i potser en algun punt del tram que s'enfila al Mirador dels Bassis.

Ombra. A part de la zona dels Emprius, dels Bassis i del Pla de la Palomera, la resta de la ruta està força exposada al sol, o sigui que no es podria considerar generalment ombrívola.

Aigua. Al mateix poble de Rupit hi ha diverses fonts, i es creuen alguns rierols, especialment la Riera de Rupit, que arriba al seu apogeu al Salt de Sallent. També hi ha la possibilitat de proveir-se d'aigua als establiments de Rupit o a Sant Joan de Fàbregues, on hi ha un restaurant.

General. Es tracta d'una ruta senzilla amb vistes precioses del Collsacabra i dels seus cingles. Durant tot el recorregut, hi ha diversos indrets des d'on es poden obtenir magnífiques panoràmiques, com ara el Castell de l'Envestida o el Mirador dels Bassis, des d'on es poden delimitar perfectament els cingles de Pujolràs, els cingles de Castellet (amb la verdor intensa del Pla de Castellet) i la cinglera de l'Agullola, a part de la coneguda cinglera del Far, més llunyana, que és la joia de la corona. A més a més, es pot descobrir el bonic poble de Rupit, ben cuidat fins a l'últim detall, amb un pont penjant molt curiós, i amb l'ermita de Santa Magdalena, un indret idíl·lic des d'on la vista de Rupit és de postal. Un dels punts més coneguts que formen part de la ruta és el Salt de Sallent, un espectacular salt d'aigua d'uns 115 metres de caiguda vertical (el salt amb major caiguda vertical de Catalunya) que estimba un gran cabal d'aigua a la gorga que el mateix salt ha creat després d'erosionar la pedra durant milers d'anys. Prop del salt hi ha el Mirador del Salt de Sallent, protegit per unes baranes metàl·liques, des d'on es pot copsar tota la seva majestuositat. De fet, també hi ha l'opció d'acostar-se fins a la gorga baixant pel Grau de la Donada, tot i que cal baixar i pujar més de 100 metres de desnivell de manera bastant directa. Altres punts interessants són l'església romànica de Sant Joan de Fàbregues, fantàsticament cuidada, i la zona propera del Pla del Roquer, amb vistes i camps embriagadors, així com les tombes antropomòrfiques que es troben just abans d'arribar al Mirador dels Bassis. No deixa de ser atractiva, tampoc, la curiosa forma de l'Agullola, la muntanya que es veu des de molts indrets de la ruta i que sembla un ullal inaccessible. Finalment, la tornada pel tram que va paral·lel a la Riera de Rupit és realment agradable i acaba la ruta d'una manera molt plàcida. Temps en moviment: 3 hores 20 minuts.
Стоянка

Aparcament (no gratuït)

Міст

Pont Penjant

Точка шляху

Can Cames (porta llarga metàl·lica)

Вершина

Castell de l'Envestida

Es tracta d'una roca amb vistes panoràmiques (no hi ha cap castell)