Час  3 годин 44 хвилин

Recorded червня 2019

2,7
5,3

біля Aiguaviva, Catalunya (España)

Caminada per la zona de turons boscosos i zones agrícoles de la capçalera del Masrocs, una riera que transcorre entre els termes d’Aiguaviva, Bescanó i Vilablareix, abans de donar lloc al riu Güell, un dels que travessen la ciutat de Girona. Ruta sense dificultats tècniques destacables, majoritàriament per pistes forestals i corriols dins del bosc. Tan sols cal parar atenció a l’orientació, ja que anirem passant per moltes cruïlles de camins, moltes d’elles indicades, però sense seguir una ruta senyalitzada en concret. Els molts waypoints que he incorporat han d’ajudar en els punts clau. A més, hi ha diversos punts que ens permetran escurçar la ruta, si ho considerem oportú. Pràcticament tota la ruta es pot fer també en BTT, amb bastants trams de corriols i alguna trialera.

Comencem a la zona alta d’Aiguaviva, al C/ Major en un sector d’urbanització recent amb cases unifamiliars. Pugem cap a la zona esportiva municipal i, passat el centre polivalent, seguim una pista amb senyalitzacions d’Itinerari Saludable en direcció nord (wp 01, camí de Sant Roc). La pista deixa els camps i uns eucaliptus, entra al bosc d’alzina i baixa fins a trobar la riera de Masrocs (wp 02). La travessem per unes pilones de formigó i en pocs metres la deixem per agafar un camí a l’esquerra. Aquest camí travessa una torrentera seca, s’enfila fort pel marge i després va pujant més suaument entre antics camps de conreu envaïts per la malesa. Al w0 03 la pista es bifurca, i continuem per l’esquerra (a la dreta podríem enllaçar amb el wp 06). De nou al bosc, la pista va pujant tot deixant la riera sota nostre a l’esquerra, fins que surt als camps d’en Gifre, amb conreus de blat. Passem pel costat de Can Rovira i arribem al veïnat d’Estanyol (wp 04, 2,8 km i uns 45 min de caminada).

Després d’una petita pausa en un banc a l’ombra de la plaça, davant l’església de Sant Andreu, continuem la marxa per la carretera local que va cap a Bescanó. Al cap d’uns 300 m per l’asfalt, ens desviem a la dreta per una primera pista que trobem, que baixa sota la carretera (wp 05). Hi ha una senyal de prohibit circular cotxes, però el pas a peu sembla lliure. Poc més endavant trobem les restes atrotinades d’una tanca metàl·lica que ja no priva el pas de res. Després arribem a una bifurcació (wp 06). A la dreta hi ha els camps i les ruïnes de Can Masnou; nosaltres seguim per la pista a l’esquerra, més aviat en planer. En una nova bifurcació més endavant continuem també per la pista principal a l’esquerra (wp 07), fins que aquesta s’enfila una mica i mor en una mena de collet (wp 08). Seguint recte, baixant cap al bosc, prenem un sender que en realitat és una trialera, baixant pronunciadament, creuant una torrentera seca i tornant a pujar fins sortir a una pista ampla (wp 09) prop de Can Bonmatí. Aquesta és la pista que va de Sant Roc cap a la carretera entre Bescanó i Estanyol, passant per l’antiga “Nitris” que ara és una planta de tractament de residus.

Prenem aquesta pista a la dreta, però en pocs metres ens desviem cap un corriol que s’enfila pel marge cap a la dreta (wp 10). El caminet puja fort fins al capdamunt del turonet, sense vistes perquè som envoltats del bosc, per tornar a baixar a la mateixa pista per on veníem, en una cruïlla (wp 11). Ara seguim per la pista que descendeix pronunciadament cap al sud. Deixem una casa a la dreta i arribem a un pal indicador d’itinerari saludable (wp 12). Recte enllaçaríem amb el wp 02, però nosaltres girem a l’esquerra per una pista secundària. Aquesta va planejant, a certa alçada sobre la riera. Ignorem un primer trencall que puja cap a l’esquerra (wp 13) i en el segon sí que l’agafem (wp 14). Si continuéssim recte, acabaríem enllaçant amb el wp 19. El nostre camí puja fins a la gran masia deshabitada de Can Vilosa (wp 15), envoltada de camps. Deixem la pista principal que va al nord, voregem la casa per l’esquerra (deixant-la a la nostra dreta), i prenem una pista que ressegueix el desnivell entre dos camps. Passem pel costat d’un filat d’una caseta amb hort i aviram, i sortim a una pista on ja veurem l’ermita de Sant Roc a l’altre costat, a la qual arribem de seguida (wp 16, 6,6 km i unes 2h de caminada en total).

A Sant Roc hi fem una parada d’avituallament. L’ermita és senzilla, d’una sola nau, amb un campanar d’espadanya una mica desproporcionat pel que és l’edifici en sí. Encara que és esmentada en documents del segle XV, l’aspecte actual prové d’una restauració moderna que restablí l’aspecte que devia tenir cap als segles XVIII-XIX. A la façana el més destacable és un finestral gòtic. A pocs metres hi resta la base d’un antic vèrtex geodèsic actualment desmantellat (wp 17). L’indret és bonic i tranquil, tot i que no es gaudeix de vistes de paisatge pel bosc que envolta la gran clariana. Val a dir que també es tracta d’un emplaçament molt popular i que en cap de setmana, festius o quan fa bon temps, pot estar bastant concorregut.

Abandonem Sant Roc per l’extrem de la clariana oposat a per on hi hem arribat, és a dir pel sud-est. Diversos camins paral·lels prenen aquesta direcció i van a parar a una pista de terra rocós amb una cruïlla (wp 18). Hi ha pals indicadors. Nosaltres anem cap a la dreta (sud) vers Aiguaviva. En els camps del costat veiem un gran ramat de xais, i ens aturem a saludar el pastor. Iniciem una agradable conversació que s’allarga més de mitja hora. Quan finalment la donem per acabada, continuem per aquesta pista principal de terra, sempre cap al sud, baixant cap al veïnat de cases disperses de Masrocs. La pista esdevé pavimentada, passem per un trencant amb indicacions a diverses cases (wp 19) i baixem fins creuar altre cop la riera de Masrocs per una nova passera encimentada (wp 20). Si continuéssim per aquesta pista pujaríem en poca estona a Aiguaviva. Com que tenim ganes de caminar més, fem cas d’un pal que indica el camí de la font d’en Solà, i abandonem la pista cap a l’esquerra per un corriol. Fins aquí portem 7,5 km i 2h 45 min de caminada, incloent parades.

En breu creuem la riera i, per un camí estret a través de la vegetació, passem pel costat d’una caseta tancada (wp 21), envoltada de la malesa. No hi veiem cap font ni hi sentim cap mena de remor d’aigua brollant. No queda clar si la font d’en Solà és aquí, així que continuem endavant. Ara fem un tros força bonic amb la riera a la nostra dreta, per un tram ombrívol, humit i ben espès. Acabem sortint a la corba d’una pista forestal (wp 22). Continuem recte en paral·lel a la riera i assolim els camps de la Bassa on, segons sembla, hi havia una bassa que derivava aigua cap a un molí fariner les ruïnes del qual veiem a tocar de la riera, des del pont que la creua (wp 23). Continuem per aquesta pista i, abans de sortir a un camp al costat d’una granja, ens desviem a la dreta per una pista que s’endinsa novament al bosc (wp 24). Ara remuntem de nou en paral·lel al Masrocs, pel seu marge dret (ens queda sota nostre a la dreta, tot i que força avall). La pista s’acaba transformant en camí, deixant de banda algun trencant secundari a l’esquerra (wp 25), i va planejant per més endavant pujar suaument. Quan ja veiem que sortirem en els camps al costat de Can Muntaner (des d’on podríem prendre el carrer que va fins Aiguaviva), ens trobem un altre corriol que baixa cap a la dreta (wp 26). Aquest caminet baixa fins a travessar un petit torrent que, curiosament, porta força aigua (wp 27). En realitat el rierol neix escassos metres més amunt, nodrit per l’aigua que aboca la planta de tractament d’aigües residuals de la fàbrica Bellsolà. Vaja, que millor no fer-ne cap glop. El caminet va vorejant per sota el recinte industrial fins sortir a la pista que ve del wp 20 (wp 28). La travessem i agafem un altre camí que, novament per dins del bosc, ens permet sortir a la part alta d’Aiguaviva prop de la zona esportiva (wp 29) i, camp a través, finalitzar el recorregut (10,6 km i 3h 45 min en total).

01 Camí Sant Roc (zona esportiva)

Seguim indicacions itinerari saludable per la pista que primer puja una mica i després baixa cap al Masrocs
Річка

02 Passera el Masrocs i camí a l'esquerra

Pocs metres més endavant de la passera, prenem un camí a l'esquerra que primer travessa un petit torrent i després s'enfila cap a antics camps de conreu abandonats

03 Camp Gros d'en Rovira, pista a l'esquerra

Сакральна архітектура

04 Sant Andreu d'Estanyol

05 Deixem carretera de Bescanó

Pista que baixa cap a la dreta

06 Trencant Can Masnou, seguim esquerra

07 Bifurcació pista, seguim per l'esquerra

08 Final pista i inici corriol baixada

La baixada és per un corriol/trialera, es passa un petit torrent i torna a pujar

09 Pista Can Bonmatí

La seguim a la dreta per pocs metres

10 Corriol que puja a la dreta

S'enfila al marge i passa pel capdamunt del turonet, per tornar a baixar tot seguit. Alternativament es pot seguir per la pista i agafar la primera desviació a la dreta.

11 Final corriol i enllaç amb pista a Aiguaviva

Seguim la pista en baixada pronunciada. Indicadors itinerari saludable.

12 Pista a l'esquerra passat Can Magre

Deixem l'itinerari saludable, que ens duria a Aiguaviva pel waypoint 02, i girem a l'esquerra per una pista que planeja

13 Seguim recte, deixant pista a l'esquerra que puja

Obviem un primer trencall que puja cap a l'esquerra i seguim planejant

14 Ara prenem pista a l'esquerra en pujada

Nou inici de pista que puja a l'esquerra, que ara sí seguim. Alternativament es pot continuar recte i agafar la següent pista que també puja a l'esquerra, o seguir recte per enllaçar amb el wp 19 (sense passar per Sant Roc)
руїни

15 Can Vilosa

Voregem la casa deixant-la a la nostra dreta, i seguim un camí que planeja entre camps
Сакральна архітектура

16 Ermita de Sant Roc

Gran esplanada amb l'ermita restaurada

17 Base antic vèrtex geodèsic

18 Camps i cruïlla cap a Aiguaviva

19 Indicador diverses cases a la pista d'Aiguaviva

20 Passera sobre el Masrocs i corriol a l'esquerra indicat Font d'en Solà

21 Caseta tancada

22 Pista Sant Roc

Seguim a la dreta, en suau baixada, resseguint la riera
руїни

23 Camps de la Bassa i ruïnes molí al Masrocs

Passem el pont sobre la riera, que aquí està molt encaixada

24 Camí a la dreta retorn a Aiguaviva

Recte sortiríem a la urbanització i polígon Mas Aliu

25 Seguim pel camí recte

26 Corriol en baixada a la dreta, abans de Can Muntaner

Si optem per sortir a Can Muntaner, només cal seguir a la dreta pels carrers asfaltats fins a Aiguaviva
Річка

27 Torrent sota fàbrica Bellsolà

28 Pista a Aiguaviva, la creuem

O bé si la seguim en pujada, sortirem a Aiguaviva