Час  11 годин 26 хвилин

3 243 m
2 102 m
5,1

Переглянуто 4448 раз(и), завантажено 155 раз(и)

біля  Āhār, Tehrān (Iran)

در منطقه رودبار قصران و نرسیده به فشم خروجی سمت راست جاده را وارد می شویم تا به سمت
آهار برویم. از ایگل رد می شویم و جاده را در کنار رودخانه و در میان ویلاهای زیبایی ادامه میدهیم تا به آهار برسیم. از میدان آهار اگر به سمت چپ برویم سر از شکر آب در خواهیم آورد پس سمت راست را در پیش میگیریم و از میان کوچه پس کوچه های قدیم آهار راه میرویم تاکم کم از روستا خارج می شویم . ساعت 7:45 دقیقه بود که از آهار راه افتادیم. با سرعت کم و به ملاحظه همراهان کمتر اماده ،دو ساعتی طول می کشد تا از مسیری که در حقیقت جاده خاکی خوبی از میان باغ های پر شکوفه گیلاس است به روستای ده تنگه برسیم. اردیبهشت ماه است و شکوفه ها بر درختان اند و عطر آنها فضا را پر کرده است.
از رودخانه که رد میشویم کمی جلوتر چشمه آبی است که اهالی می گویند قابل شرب است. صبحانه را میخوریم و دو.ستان دو دسته میشو.ند. عده ای همین شش کیلومتر مسیر طی شده تا اینجا برایشان کافی است و می خواهند گشتی در اطراف بزنند. گروه بیشتری اما راه قله هستند.
کم کم شیب بیشتر می شود و کناره های مسیر که حالا پاکوبی بیش نیست مملو از ریواس است. ریواس هایی به گل نشسته که کل کوه را فرش کرده اند. جلوتر و پس از کمی ارتفاع گرفتن از کنار آخرین باغ و درخت های پر شکوفه گیلاس رد می شویم و پاکوب را ادامه می دهیم .
کمی جلوتر شیب زیاد می شود، حالا دیگر قبل از گردنه هستیم.روی گردنه زرگاه( یا زارگاه و یا زارگا) که می رسیم باد شدیدتر است.
حدود 2850متر ارتفاع داریم . اگر گردن را پایین رفته و پاکوب ها را ادامه دهیم به نظر با حدود یک ساعت راهپیمایی به شهرستانک می رسیم، مسیر ما اما متفاوت است. برای رسیدن به قلعه دختر باید به سمت چپ پیچید و شیب زیاد و بدون پاکوب را در پیش گرفت.
بعد از طی شیبی تند به جایی میرسیم که قلعه را از دور می توان دید. از اینجا به بعد هم چند باری مسیر بالا و پایین می شود و باز هم شیب های تند را تجربه می کنیم تا نهایتا حدود ساعت 1:30 دقیقه است که پس از طی کمی بیش از ده کیلومتر مسیر و افزایش ارتفاعی حدود 1150 متر در زیر سقف گهواره ای عمارت مخروبه قلعه دختر ایستاده ایم.
تابلویی در انجا نصب است که ارتفاع را 3180 متر نشان می دهد.
و اما کمی در مورد قلعه دختر:
با کمی جستجو متوجه می شویم که ببیش از 15 عمارت در ایران و حتی باکو وجود دارد که نامشان قلعه دختر است.اینها در اصل اتشکده هایی بوده اند که در زمان اردشیر بابکان ( سر سلسله ساسانیان) که دوره احترام دین زرتشت بوده است بنا شده اند. بزرگترینشان شاید همانی باشد که دو ماه قبل و بر روی قله ای در مجاورت فیروز آباد امروزی و در نزدیکی کاخ اردشیر بابکان دیده بودم.
بر روی تابلوی بالای قلعه نوشته شده قز ماما ! قز در زبان ترکی به معنای دختر است و مراد از دختر و ماما الهه ناهید است که آتشگاه به نام وی می باشد.
ناهید یا آناهید یا آناهیتا اله یا ایزد بانوی آبها و باروری است و در اعتقادات زرتشتیان نطفه زرتشت نزد اوست تا در وقت مقرر و در آخرالزمان سوشیانت ناجی ازآن بوجود آید....