Скачати

Be the first to clap
2 376 m
1 447 m

Переглянуто 2104 раз(и), завантажено 83 раз(и)

біля Shahrak-e Barreh Mordeh, Chahār Maḩāll va Bakhtīārī (Iran)

دره و تنگه مینه نا در شمال غربی منطقه حفاظت شده هلن قرار دارد.بدلیل وجود چند چشمه و آبشار رودخانه خوبی در این دره جریان دارد.از دو طریق میتوان وارد این دره شد.مسیر معمول از سمت روستای جوزستان و پایین دست میباشد که جاده دسترسی آن همان جاده دره عشق است که از جاده ناغان به گندمکار منشعب میشود و مسیر دیگر هم از روستای آبیگلر است که جاده خاکی آن از بعد از روستای فیروز آباد در نزدیکی گندمکار است.تراکی که میبینید مسیری کوهپیمایی و از روی گردنه نرسیده به گندمکاراست که برای بررسی بیشتر زیبایی های دره آن را انتخاب کردم.تا قبل از روستای آبیگلور آب قابل ملاحظه ای وجود ندارد و نرسیده به روستاست که چشمه بزرگی از زمین میجوشد و رودخانه جاری میشود.با این حال صخره ها و جنگل مسیر زیباست.در ادامه مسیر و پایین دست روستا آبشار ها شروع میشوند که بزرگترینشان را علامت زده ام.دقت کنید شنا در حوضچه آبشار به دلیل داشتن سیفون و جریانهای چرخشی بسیار خطرناک است.و سرانجام تنگه اصلی مینه نا را خواهید داشت که امکان وارد شدن به آن وجود دارد اما بستگی به حجم آب و مهارت تیم دارد.ما پاکوب بالای تنگه را ادامه دادیم و با فرود از یک مسیر شن اسکی نسبتا ساده دوباره وارد پاکوب کنار رودخانه شدیم.در کنار ما بزرگترین آبشار دره مینه نا نیز قابل دیدن بود.این آبشار بسیار زیباست و حجم آب بالایی دارد.رفتن تا بالادست آبشار و محل خروج آب از دل کوه کمی احتیاط نیاز دارد.آب آبشار دارای املاح زیادی است و چندان مناسب خوردن نیست.پاکوب کاملا از کناررودخانه بوده و در مسیر چند چشمه دیگر هم هست به خصوص در بهار.فروردین و اردیبهشت بهترین ماههای سال برای اینجاست.