Скачати

Координати

10 липня 2021 р.

липня 2021

біля Aneto, Aragón (España)

El Pic de Russell, és un cim de 3.207 m, i, l'últim pic del massis de la Maladeta, que porta el nom d'Henry Russell, que fou el primer en assolir el cim l'any 1865.

El massis dels Russell, són un mirador privilegiat del massis del Vallibierna, dels pics de l'Aneto, el Margalida i el Tempestades, del Mulleres i de les crestes i de la vall de Salenques. Malgrat aquesta espectacularitat d'imatges, també hem de tenir en compte que el terreny es força pedregós i sense sender definit, i, l'orientació, sinó es tenen els punts de pas clars, ho fa més complicat, i , la petja durant hores per aquest tipus de terreny, es fa feixuga i difícil.

Accés al punt d'inici: Sortida des de Lleida, N-230 en direcció Viella, en el km 142/143, ens desviem cap a la dreta Aneto/Senet, a l'arribar a la cruïlla, agafar direcció Aneto, passem dita població i continuem cap a la presa de Llauset, després d'uns 12 km aprox. arribarem a l'aparcament que trobarem abans d'entrar al túnel, o bé, el travessem, si està obert, normalment sempre n'està, per tant, millor aparcar després d'haver-lo passat.

Itinerari:

L'itinerari fins a la collada del Vallibierna és un GR-11.5, per tant, està molt ben indicat i fressat, a partir, de la collada, ens hem de desviar cap a la dreta, no hi ha sender definit, però, està molt ben fitat, per tant, cap problema per assolir els cims.

Sortim de la presa de Llauset i prenem direcció cap al Refugi del Cap de Llauset, aquest itinerari discórrer pel G-11.5 (marca roja/blanca, recentment repintada), el qual, ens portarà fins la collada del Vallibierna, passant per la cabana de Botornàs, l'estany de Bortonès i el refugi de Cap de Llauset. No pugem al refugi, passem per la drecera que trobarem a l'hora d'iniciar la pujada cap el refugi i que ens permetrà a enllaçar amb el mateix GR.

A partir d'aquí i en constant pujada arribem a la collada de Vallibierna, des d'aquest mirador veiem la pleta de Llosás i l'alt i baix estanys de Vallibierna.

Una vegada som a la collada, deixem el GR i ens desviem cap a la dreta per dirigir-nos cap a la collada dels Bucardos (Isards). No hi ha sender definit, però, trobem moltes fites, les quals, ens portaran sense cap problema cap a la collada, ara, la marxa és lenta perquè en la primera part, trobem roques grans i a mesura que anem avançant la mida de les roques va variant, malgrat que en algun moment ens ajudem amb les mans, no tenim cap problema per arribar a la collada dels Bucardos (Isards).

Des de la collada, se'ns obre la Vall de Salenques, amb l'estany del Cap de la Vall, anem pujant per la carena fins a trobar el pas més assequible possible per baixar cap a la vall que tenim a la nostra dreta.

Un cop hem trobat la canal per on baixar, seguim les fites, les quals, ens permetran travessar la llarga coma amb petits estanyets i ens menaran cap a la cresta. En aquesta zona, trobareu quantitat de fites, les quals, ens adrecen a la cresta, uns l'inicien abans, i, d'altres, més amunt, nosaltres ens endinsem per la canal i remuntem a la cresta a la part més propera a la primera agulla (Oriental).

Comencem a grimpar per la cresta, aquesta, és de bon fer, hi ha algun gran bloc, però, es pot evitar bé. Arribats a la primera Agulla, continuem grimpant cap a l'Avant-cim, la cresta és de bon fer, cal ajudar-se de les mans, però, si hi ha algun pas complicat, és pot sortejar per la seva dreta, és a dir, que es pot accedir al cim, sense necessitat de crestejar.

Assolit, l'Avant-cim, seguim crestejant per una cresta horitzontal fins a l'objectiu principal del dia, Pic de Russell. Abans d'arribar-hi, trobem l'itinerari que duu a l'Agulla Sur, la qual, no hem fet perquè diuen que és molt aèria, ara, no ho hem comprovat, davallem per la dreta de la cresta, passem el tram de canal, remuntem i ens desviem cap a la dreta, per assolir el Pic de Russell (3.207 m). Fetes les fotos de rigor i admirades les fantàstiques imatges que s'albiren, però, qualsevol pic que tingui un cim més alt a la seva vora, entela la panoràmica que pugui oferir, continuem per la cresta, malgrat que tampoc es necessari cap a la Punta de la Bretxa, el tallat que es veu és impressionant.

Fem un mos, i desfem l'itinerari fins a trobar la canal de la banda del Vallibierna, per la qual, haurem de baixar, sortosament trobem fites que ens indiquen la baixada, aquestes, ens porten fins a enllaçar amb l'itinerari clàssic que es fa des del Vallibierna, és força pendent i per terreny descompost.

Una vegada que hem enllaçat amb aquest itinerari, virem a la dreta i continuem baixant i desgrimpant, fins a desguassar a la 'immensa tartera. Deixem aquest sender, i, ens anem desviant cap a la nostra esquerra i resseguint la paret del massis en direcció a l'agulla Sud-Oest, no hi ha sender definit, sempre hem d'intentar trobar el millor pas d'entre els grans blocs de pedra, en aquesta zona hi ha moltes fites col·locades, però, no totes duen a l'ultim objectiu del dia (l'Agulla Sud-Oest), per tant, ens hem d'anar desplaçant suaument cap a la dreta, sense perdre de vista la paret del massis.

Arribats, a l'extrem de la paret del massis, deixem les motxilles, voltegem l'Agulla, i enfilem costa amunt, per anar a trobar la canal que ens permetrà arribar al cim. La canal es força dreta i el terreny descompost, però, poc a poc, hi arribem, girem a l'esquerra i ens enfilem cap al cim. L'ascens es fa força bé, aeri, però, hi ha bons agafadors, la baixada, més complicada que la pujada, però, es fa bé, sempre i quan s'estigui avesat a moure's en aquest tipus de terrenys grimpades, desgrimpades.
Desfem l'itinerari, la baixada per terreny descompost es una mica feixuga, però, poc a poc, arribem al lloc on hem deixat les motxilles,

Carreguem les motxilles i emprenem la marxa per la immensa tartera, de grans blocs, seguint les fites i buscant el millor pas, ara, aquí trobem moltes fites, les quals, porten a confusió perquè tothom pren una direcció, uns baixen ràpidament, i d'altres, més suaument. Davant d'aquest campi qui pugui, nosaltres prenem direcció a la collada de los Sarrios, serralada que tenim al nostre davant, un cop som a la collada davallem per ella, fins a trobar la canal de la Bretxa de Soler i Coll, que ens permetrà baixar als Estanys de Vallibierna i enllaçar amb el GR.

La baixada per la canal herbada, es feixuga i vertical, però, poc a poc, ens anem apropant als estanys, no hi arribem, el sender es de fàcil seguir perquè esta força fitat. Les fites d'aquest tram d'itinerari, ens portaran a enllaçar amb el GR, el qual, ens tornarà a portar a la collada del Vallibierna, després d'haver fet una feixuga pujada. A partir d'aquí, desfarem el recorregut que hem fet a l'anada.
Стоянка

Refugi Csp de Llauset

Collada Vallibierna

Coll del Vallibierna

Collada dels Bucardos (Isards)

Collada

Canal de baixada

Russell

Cresta Rusell

Collada

Вершина

Punta Russell Oriental (3.051 m)

Oriental Rusell

Cresta del Russell

Вершина

Avant cim SE de Russell (3.206 m)