3,4
6,9

біля les Llosses, Catalunya (España)

RECORDA si et posiciones sobre " Veure més " (de color blau) que esta al final de la descripció del recorregut, enllaçaràs amb el programa Picasa que te les fotos de l'excursió.

Sortida - Arribada: Cruïlla de pista forestal que puja a la casa de Sabaters amb la carretera de Ripoll a les Llosses. Per arribar agafarem la carretera que va de Ripoll a les Llosses i uns 100 metres abans del Restaurant del Cremat tenim la pista que puja a la casa de Sabaters.
Aquesta excursió ha estat possible de fer-la, gràcies a les indicacions del Sr. Antoni Llagostera Fernandez. Per fer el tram de la Ribera del Mas, cal un mínim de bona preparació física, caldrà sortir i entrar variàs vegades de la ribera. En aquestes sortides i entrades ens caldrà fer petites grimpades en els marges de la Ribera.

Anirem tot pujant per la pista i de seguida trobem la casa del Casal de Sabaters. En aquesta casa va viure-hi "Lo Batllo", un del lloctinents de Perot Rocaguinarda. Seguirem pujant per la pista i de seguida trobem una cruïlla de pistes.
Deixarem la que seguíem i agafarem la que marxa a trobar uns estables per les vaques. Els creuarem i baixarem a la Ribera del Mas on ja trobarem els primers petits gorgs. L'anirem pujant tot gaudint d'aquests petits gorgs fins arribar al Molí de Sabaters on ja trobem un gorg més gran.
Voltarem el Molí per la cara de ponent, (pel damunt de la casa tenim la bassa de l'aigua) i retornarem a la Ribera. Continuarem pujant, una mica més amunt trobem la resclosa del Molí amb el seu gorg. Seguirem pujant fins arribar a sota de les feixes de la casa de Sabaters on trobarem un engorjat que no ens permet de continuar.
Sortirem de la Ribera i per la cara de ponent pujarem a trobar una pista que tenim a uns 50 metres sobre nostre. La seguirem i creuarem la Ribera. Seguirem per la pista que la ressegueix tot pujant fins trobar un pas que de nou la pista torna a creuar la Ribera.
Aquí tenim un petit reguerot que baixa de ponent. El pujarem (ja es comença a sentir l'olor de l'aigua de la Font Puda) com uns 100 metres i ens trobem amb la Font Puda. Retornarem a la Ribera i la seguirem pujant fins trobar el Gorg de la Por (un senyor gorg!!!).
Retornarem enrere i buscarem el millor lloc per sortir de la riera per la cara nord-est on trobem a sobre una pista la seguirem tot pujant per el costat d'unes feixes herbades. Una mica més amunt ens tornem endinsar dintre de la Ribera per gaudir del Gorg del Pou (té una petita edificació per un pou a sobre del Gorg).
Seguirem pujant i trobem un nou gorg. Sortirem de la Ribera per la cara de ponent i retornarem a ella una mica més amunt on la continuarem pujant fins que per la cara de llevant tenim unes feixes i les restes del que fou el Molí del Mas.
Un cop visitat retornarem una mica enrere i pujarem per la cara de ponent a sobre de les feixes del Quintà del Mas per anar a trobar la casa del Mas de les Selles on agafarem la pista forestal que volta la casa per sobre i anirem a trobar la Ribera dels Banys (nom amb que es coneix aquesta part de dalt de la Ribera).
Deixarem la pista i baixarem per on ens sigui possible a trobar la Ribera i poder gaudir dels Gorgs dels Banys. Tot baixant, per la cara de llevant veurem el rastre d'un camí que creua la Ribera i surt per l'altre cara. Memoritzarem aquest camí, dons per la cara de llevant, serà el que farem servir per sortir.
Anirem baixant per la Ribera fins que trobem un salt molt alt i que no ens és possible seguir baixant. Aquí retornarem enrere fins trobar el camí abans descrit i pujarem per ell en direcció al sud-est. El camí passa el costat del filat elèctric del bestiar i va baixant mentre va resseguint la Ribera cada cop a més altura.
Finalment el camí surt a uns petits prats i d'aquí ens porta a trobar la casa del Prat on seguirem la pista que puja fins trobar un revol on canvia de direcció de llevant a ponent. Deixarem la pista i agafarem el que queda del camí Ral que anava de Ripoll a Berga (tot pujant encara trobarem algun tros empedrat) i tot pujant arribarem al gran casal de l'Arquers:
Baixarem per la pista emporlonada, (direcció nord-est, estem sobre la xarxa de camins d' Itinerànnia, senyals de pintura groga que ens acompanyaran fins el final de l'excursió), fins trobar la primera cruïlla. Per la cara sud baixa la pista a trobar la carretera de les Llosses. Nosaltres seguirem per la que marxa tot planejant al nord-est (sobre nostre la casa de la Rovira del Coll).
Més endavant trobarem el Rec de la Font del Parer. Pujarem uns metres rec amunt per veure el poc que queda de la font: un petit basal d'aigua. Retornarem a la pista i anirem a trobar la cruïlla de la casa del Coll i la de Sobirana. Les visitarem i retornarem a la pista per arribar-nos al Coll de Vallespirans que ja tenim al davant.
Aquí agafarem el camí que en direcció a llevant va a Ripoll per arribar-nos a la casa de Vallespirans. Podeu veure:

Ripoll-el Remei-Vallespirans-Collet de l'Oró-Butatals-el Catllar

Un cop a la casa pujarem al turó que té al davant per veure el seu gran Roure (està mort, però en cara resta en peu). Ara desfarem el camí que hem fet servir per venir i retornarem al Coll de Vallespirans. Aquí agafarem el camí que en direcció al sud puja al turó on tenim l'església de Sant Esteve de Vallespirans (Catalunya Romànica, vol. X el Ripollès, pàg. 152) i el seu cementiri que també visitarem, té un passadís central de boixos que també té l'església veïna de Santa Eulàlia de Viladonja.

Podeu veurà: Borredà-Palmerola-St. Julià de Vilacorba- Viladonja-Matamala

Continuarem per la pista que en direcció al sud-oest ens porta en pocs metres a la casa de la Rectoria . Anirem a la punta est del turó de la Rectoria on trobarem el camí conegut com el camí d'anar a Missa. El seguirem, primer baixa una mica en direcció a ponent per girar a l'est i tornar a la carena per on anirà baixant. En alguns moments el camí ressegueix la carena per sota(casi sempre per la cara de ponent).
En arribar a baix ens trobem amb el Rec del Clot del Sot de les Dones Mortes. El creuem i pugem a la pista que puja a Vallespirans. Aquí anirem pista amunt com uns 100 metres on per sobre del Rec trobem un rastre que seguirem. El rastre baixa al rec, el creua i puja per el seu costat per la cara de llevant a trobar una petita Clariana en la vegetació on trobem el Dolmen del Clot del Sot de les Dones Mortes.
Retornarem a la pista i pocs metres desprès d'on hem sortit el primer cop trobem una pista forestal que seguirem tot pujant lleugerament en direcció al sud i ens porta a la casa de Busacs. La voltem per la cara nord per anar a trobar una torrentera herbada per on baixarem. Més avall trobarem el camí que marxa per la cara de ponent tot resseguint la carretera per sobre a trobar un pal de la llum i d'aquí al Casal de Sabaters on baixarem per la pista fins el lloc de sortida.

Cartografia: Editorial Alpina, mapes Taga i Catllaras

7 коментарів

• Can Xixo de Prats 1 трав. 2015

Gràcies per penjar-la

Per fer el tros de la Riera cal que no baixi molta aigua

• Фото Carcucut

Carcucut 15 бер. 2016

Magnific la teva proposta. El track que has creat es molt bo; gracies amb ell no ens hem perdut.
    La part de la Ribera es podria dir que s'ha d'anar per on es pot, millor la ribera dreta. Hi ha algun punt que realment costa molt pasar-hi per la riera (i aixo que no hi havia molta aigua).
    Nosaltres vam redui una mica la teva proposta: des de el Moli del Mas vam anar a Casa del Prat (hi ha un corriol).
    La part mes perdedora es des de la Rectoria, baixant la primera part. Sort del teu trac i la seva bona senyal: vam rectificar la ruta bastantes vegades per que el camì o no es veia o hi havia un altre corriol més clar. Passat una bona estona, el camì ja es fa prou clar.

• Фото alex2506mariscal

alex2506mariscal 28 лип. 2019

28/07 /19... 12 personas

• Фото Tudi López

Tudi López 29 лип. 2019

I have followed this trail  перевірено  View more

Ruta estupenda para hacerla en verano. Muy fresquita. Gracias.

• Фото Rutes per gossos

Rutes per gossos 30 лип. 2019

I have followed this trail  перевірено  View more

Gracies per compartir aquesta fantastica ruta! Com que feia calor hem fet mes tram per dins l’aigua, espero que poguem conservarla així de salvatge per molt temps!