Час  4 годин 51 хвилин

Recorded березня 2021

3,8
7,6

біля les Planes d'Hostoles, Catalunya (España)

Ruta. les Planes d'Hostoles (plaça 1 d'octubre), la Roureda, Àrea de pícnic La Parada del Jonquer, Font de les Fontiques, la Serra, la Costa, Torrent de la Xoriguera, la Pedra del Llamp, Roure de la Xoriguera, Font d'Àliga, Grau de Santa Anna, Santa Anna, Mare de Déu del Far, el Far, els Miradors, Grau de Cabrafiga, Pla de l'Om, Coll de Malla, Font de Malla, cingle de Clarà, Bosc de la Xoriguera, Bosc del Molí del Castell, el Bosqueró, Sant Cristòfol.

Accés. Accés fàcil per carretera fins a les Planes d'Hostoles. Hi ha força places d'aparcament prop de la mateixa plaça 1 d'octubre i, no gaire més lluny, l'aparcament més ampli de la Sala Polivalent.

Senyalització. Cal anar a buscar la Via Verda del Carrilet i, just després de l'Àrea de pícnic La Parada del Jonquer, cal desviar-se a la dreta seguint les marques vermelles i blanques de GR. De totes maneres, aquestes marques s'abandonen molt ràpidament al primer desviament que es troba a la dreta que, després de pujar una mica, menen fins la Font de les Fontiques. Molt poc després es troba una porta en una cruïlla de corriols on es comencen a seguir marques grogues, que no s'abandonaran fins a la punta del Far. De fet, el petit tram entre el Grau de Santa Anna i el Far també està senyalitzat amb marques grogues i blanques de PR. Des del Far fins al Grau de Cabrafiga es poden seguir unes marques blanques més artesanes, però cal anar en compte de no fer el descens pel grau, ja que cal continuar recte i a la dreta per accedir al Pla de l'Om. Resseguint la frontera entre el prat i el bosc, amb alguna marca vermella desdibuixada en alguna pedra, s'avança fins al Coll de Malla, on es troben alguns cartells indicatius. Els cartells se segueixen poca estona, perquè poc després de la Font de Malla, cal desviar-se a la dreta per davallar ràpidament el cingle de Clarà. Tot i que una altra marca vermella mig despintada sembla indicar el camí, és fàcil despistar-se i cal anar amb compte de no continuar recte pel camí que va en direcció a Sant Feliu de Pallarols. A partir d'aquest punt, es troben algunes marques grogues molt escadusseres fins al final del recorregut, on sovintegen més. De totes maneres, just després del cingle de Clarà i durant una bona estona cal estar atents al mapa, ja que hi ha diversos corriols que s'entrecreuen, i altres trams més oberts enmig del bosc on és fàcil perdre el rastre del camí. N'és un exemple el corriol que va a parar a la pista de la Xoriguera; un cop arribats a la pista cal girar ràpidament a l'esquerra seguint una marca groga força amagada, en comptes de continuar per la pista.

Tipus de terreny. Tot corriols, a excepció dels petits trams més propers al nucli de les Planes d'Hostoles i del minúscul tram de carretera asfaltada al Far. El tram que discorre pels boscos de la Xoriguera i del Molí del Castell semblen un punt més rocallosos.

Trams complicats. No hi ha cap tram tècnicament complicat. En tot cas, es podria destacar el primer tram de pujada cap a la zona de les Fontiques, on la presència de fang pot fer que alguna zona sigui més relliscosa, i la pujada pel Grau de Santa Anna, bàsicament per l'increment accentuat del pendent, tot i que el camí és ben fressat i no cal fer cap mena de grimpada.

Ombra. Recorregut totalment ombrívol, amb molt poques zones exposades al sol.

Aigua. La ruta passa per diverses fonts, tot i que en el moment de fer-la només rajava la Font d'Àliga. De totes maneres, també es creuen alguns rierols, i hi ha la possibilitat de proveir-se d'aigua tant al poble de les Planes d'Hostoles com al restaurant que hi ha al mateix Santuari del Far.

General. Es tracta d'una ruta molt recomanable, especialment en dies amb bona visibilitat, tenint en compte les magnífiques vistes que ofereix tant des del Far com des d'altres indrets; vistes del Canigó i la resta dels Pirineus, i fins i tot de les Illes Medes i de Montserrat, que s'amaga rere diverses onades de muntanyes. A més a més, el fet que gairebé la totalitat de la ruta sigui per corriols fressats, i l'absència de trams de gran dificultat, fa que el camí també es gaudeixi molt. Des del Far, les vistes dels indrets més propers també són espectaculars, com ara l'Agullola, el Pantà de Susqueda o l'idíl·lic poble de Sant Martí Sacalm. La ruta compta amb diversos arbres monumentals, com ara roures i alzines, que són petites joies enmig del camí boscós, i punts de parada obligatòria. Fins i tot el corriol que va resseguint la cinglera del Far, ja de tornada, amb amples prats quan es creua la roca per arribar fins al Coll de Malla, són punts destacables d'aquesta ruta, culminant amb la fantàstica vista de les Planes d'Hostoles des de l'alçada poc abans d'acabar. La combinació de bosc, prats, panoràmiques i corriols agradables, doncs, fan d'aquest itinerari una molt bona ruta. Temps en moviment: 3 hores 13 minuts.

Пікнік

Àrea de pícnic La Parada del Jonquer

Abandonament marques GR

Фонтан

Font de les Fontiques

En el moment de fer la ruta no rajava
Двері

Porta i inici marques grogues

Руїни

la Serra (i alzina a prop)

Точка шляху

la Costa

Bones vistes del Far i dels Pirineus (una mica amagats)
Ріка

Torrent de la Xoriguera

Дерево

Roure de la Xoriguera

Roure prop de la Font d'Àliga

Фонтан

Font d'Àliga

Вершина

el Far

Àmplia panoràmica (amb bona visibilitat també s'aconsegueix veure Montserrat)

els Miradors

Vistes des del Cingle de Clarà

Bona panoràmica de les Planes d'Hostoles i dels Pirineus

Desviament a la dreta

Sembla que hi ha una tímida marca vermella que indica el camí