Скачати

1968

24 червня 2021 р.

червня 2021

біля Mura, Catalunya (España)

Ruta circular per les Coves del Montcau amb els següents punts de pas:
Coll d'Estenalles-Coll d'Eres-Cova dels Llimacs-Cova de la Vall-Foradada de la Vall-Cova de les Dues Boques ??-Mirador Cavall Bernat de la Vall-GR5-Cova Simanya Petita-Cova del Triangle-Cova Simanya Gran-Cova del Torrent de la Canal-Cova de l'Angel-Coll d'Eres-Roca Encavalcada-Mirador Agulles de les Fogueroses-Foradada de les Fogueroses-Torrent de la Bassa de la Calçada-Coll d'Estenalles.
Es tracta d'una interessant ruta circular que passa per moltes de les cavitats de la zona del Montcau, coves i foradades, amb canals, grimpades i desgrimpades i unes precioses vistes dels Emprius, Vall d'Horta, les Fogueroses, etc.
No es especialment difícil però sí una mica exigent, imprescindible portar casc i frontal si es vol entrar a les coves, sobre tot a la galeria de la Simanya Gran (que té trams amb aigua). No està de més portar una corda i mosquetons per si es vol assegurar la pujada a la Cova del Torrent de la Canal. Abans estava equipada amb grapes i corda però a dia d'avui (juny 2021) ho han desmuntat.
No em queda clara la Cova de les Dues Boques, hem vist una que podria ser-ho però no ho tinc segur, ja investigaré.
Comencem a Coll d'Estenalles direcció Coll d'Eres però no per l'avorrida i farragosa pista, sinó que anem a buscar els corriols que pugen entre bosc, passant al costat de la Font de la Llicona. Es un tram més ombrívol i fresc que s'agraeix i que ens deixa al mateix Coll d'Eres. D'aquí pugem uns pocs metres cap al Montcau i de seguida girarem dreta per anar rodejant-lo pel seu costat est. No està massa marcat però no té pèrdua. Quan arribeu al sender que ve de les Roques de la Coca, heu d'anar a la dreta en baixada, atents al track, hi ha alguna fita, per anar a buscar la primera de les coves, la dels Llimacs, s'ha de baixar un curt tram per una canal on veureu alguna marca de pintura vermella i de seguida la veureu. S'ha de grimpar una mica però res complicat. Tornem pel mateix camí i anem a buscar una altra canal direcció nord. Un tram molt maco, ombrívol i tancat. De seguida a mà dreta, pujant una mica està l'accés a la Cova de la Vall, una de les més maques de la zona. Just en front seu, a mà esquerra de la mateixa canal, una petita, que crec que es l'Escletja de la Vall. Continuem un petit tram per la canal i de seguida a mà esquerra abans de començar la marcada baixada està la Foradada de la Vall, per on podeu baixar fins als peus del Cavall Bernat de la Vall, vosaltres mateixos.
Reculem una mica i agafem l'altra canal que baixa decididament direcció nord. Al principi del tot pugeu al mirador del Cavall Bernat, un lloc espectacular. Es suposa que a sota d'aquest mirador ha d'estar la Cova de les Dues Boques.
He continuat baixant una mica per buscar aquesta Cova de les Dues Boques, i a mà dreta molt aviat sembla que està però no m'ha quedat massa clar, tindria un accés molt estret i no sembla que es pugui passar, ja investigaré, no quadra massa amb les dades que tinc.També una mica més avall hi ha una bonica agulla. Tornem al coll on està la Foradada i comencem a baixar. Es una canal sense dificultat però que baixa de valent. En poca estona arribarem al GR5 on veurem els Emprius a l'esquerra. Nosaltres seguim dreta cap a Coll d'Eres. Passem per un mirador espectacular i continuem. Una bona pujadeta que ens porta fins al desviament cap a la Simanya. Agafem el corriol a la dreta, creuem el torrent i ens plantem, seguin un altre corriol a mà esquerra a la Simanya Petita on també hi ha una senzilla grimpada. Al seu costat esquerra a uns 50 m està la Cova del Triangle on es pot entrar un tram.
Tornem al corriol i seguim cap a la Simanya Gran, força popular, de fet és la cova de lliure accés més visitada de Catalunya. Arribem ràpid, grimpem una mica i accedim a la seva galeria principal. La primera que trobem a l'esquerra està restringida per actuacions arqueològiques, respectem-ho. Continuem recte i entrem per la galeria que surt a l'esquerra. Heu de portar casc i frontal, i recomanable si teniu botes d'aigua ja que acostuma a estar amb aigua. es espectacular, amb unes formacions precioses. Si tireu molt arribareu a una altra galeria que surt cap a l'esquerra que ja es més difícil accedir ja que aquí si que hi ha sempre molta aigua.
Ara tornem i baixem de nou al corriol per seguir a l'esquerra cap a les altres coves. Resseguim l'estret corriol i heu d'estar atents a una canal que puja a mà esquerra (hi ha un tronc gran al terra al mig del camí). Fins fa poc estava equipat amb unes grapes i una corda que ara no hi son, però es veuen els cargols. S'ha de pujar amb compte sobre tot si està humit però no es massa difícil. Es la Cova del Torrent de la Canal, on també estan fent feines arqueològiques.
Baixem i seguim el corriol fins a la pujada a la Cova de l'Angel, on veureu una fita metàl.lica. La pujada no presenta massa problema tot i que es estreta. Entrem a la cova, es petita però amb unes formes a la part interior molt maques. Des de la boca tenim unes espectaculars vistes dels Emprius.
Ara ens toca desfer tot el corriol i anar cap a Coll d'Eres. Aquí agafem direcció La Mola i quan veiem una desviació a l'esquerra l'agafem. Arribarem a una codina amb precioses vistes de la Vall d'Horta, Emprius, Roca Salvatge, Castell de Pera, Rocamur...
Baixem i seguim un corriol en forta baixada fins a una intersecció que seguim a l'esquerra i de seguida ens plantarem al Mirador de la Roca Encavalcada, un altre lloc magnífic. Continuem el corriol fins a un altre Mirador, el de l'Agulla Petita de les Fogueroses.
Reculem una mica i seguim, fins trobar una curta canal a la dreta per on baixem fins a la Foradada de les Fogueroses, altra formació curiosa. Remuntem la canal i si seguiu dreta arribareu al Mirador del Paller de les Fogueroses. Jo avui he optat per tornar.
També si aneu continuant el corriol de tornada podeu allargar la ruta fins a les Casetes d'en Bofi, Avenc del Daví, els Òbits i tornariem a la Carena del Pagès. Val la pena
Així doncs tornem fins a la Carena del Pagès, i agafem el corriol que surt a mà esquerra que passa per un tram de bosc preciós, fresc, ombrívol i on no hi ha mai ningú. Es el Torrent de la Bassa de la Calçada, que enllaça amb el corriol per on hem pujat. I d'aquí fins a Coll d'Estenalles.
Espero que us agradi, disculpeu els errors del track però com sempre, Wikiloc a la zona de coves fa unes coses molt estranyes. La ubicació dels punts sí es correcta.
Стоянка

Foradada o Arcada de la Vall

Mirador

Agulla

Per aquesta zona està la Cova de les Dues Boques, he vist una cavitat que no em queda clar si es o no, ja confirmaré