xibiloc

Recorded вересня 2020

4,0
8,1

біля Setcases, Catalunya (España)

Ruta. Estació d'esquí de Vallter 2000, Portella de Mentet, Pic de la Dona, Pic de Bacivers, Puig d'Ombriaga, Coll de la Geganta, Estany de Bacivers, Pic de Prat de Bacivers, Coll de Bacivers, Bastiments, Coll de Freser, Pic de Freser, Pic de l'Infern, Fonts del Freser, Coll de la Marrana, Refugi d'Ulldeter, naixement del Ter.

Accés. Accés fàcil per carretera fins a l'Estació d'esquí de Vallter 2000, on hi ha amplis aparcaments. Per arribar a Vallter 2000, cal seguir les indicacions fins a Setcases i continuar per la carretera asfaltada fins a l'estació.

Senyalització. Marques vermelles i blanques de GR (GRT 76) fins a la Portella de Mentet, carena i fites de pedra fins al Pic de l'Infern, camí no senyalitzat fins a les Fonts del Freser, marques vermelles i blanques de GR (GR 11) fins a la carretera asfaltada (poc després del Refugi d'Ulldeter), i carretera fins l'Estació d'esquí de Vallter 2000. Des de la Portella de Mentet fins al Coll de la Geganta el camí és evident i es va seguint carena; a partir del Coll de la Geganta, si es continua seguint la carena s'arriba directament al Bastiments, tot i que en aquesta ruta s'ha fet una volta per arribar al Pic de Prat de Bacivers, amb bones vistes de la Catalunya Nord. En aquesta volta el camí tampoc està senyalitzat, però seguint el mapa i el sentit comú, és fàcil dirigir-se al cim passant pel costat de l'Estany de Bacivers, amb l'ajuda d'algunes fites de pedra, i llavors seguir la carena fins al Piolet de Bastiments. Des de Bastiments al Pic de l'Infern també cal seguir carena i el camí és clar, però quan es baixa del Pic de l'Infern fins a les Fonts del Freser per enllaçar amb el GR 11 no hi ha camí senyalitzat i cal anar baixant amb compte pel lloc més segur; de tant en tant s'endevina algun tram de camí que fa la baixada més fàcil, però el millor és anar seguint les cotes més planes mentre es va baixant. Finalment, quan s'abandona el GR 11 en arribar a la carretera asfaltada, cal anar seguint la carretera fins a l'estació, tot i que és possible estalviar-se una petita marrada cap al final per un sender que puja més dret.

Tipus de terreny. Terreny rocós per tota la carena, amb alguns trams amb blocs de pedra grans, com ara la pujada o baixada al Bastiments, i un tram exposat on cal arrapar-se a la roca entre el Pic de Freser i el Pic de l'Infern; terreny esllavissadís en algun coll de la carena i en baixar del Pic de l'Infern fins a les Fonts del Freser; terreny herbós durant gairebé tot el tram on se segueix el GR 11 (Fonts del Freser en direcció al Refugi d'Ulldeter), i carretera asfaltada per acabar d'arribar a l'estació de nou.

Trams complicats. Pujada al Bastiments, tenint en compte que cal fer algunes grimpades per blocs de pedra; baixada del Bastiments i algun tram de la carena posterior, incloent la baixada del Pic de l'Infern fins a les Fonts del Freser, ja que hi ha alguns trams de pendent fort i esllavissadís i cal fer alguna desgrimpada per les roques; i, sobretot, el pas entre el Pic de Freser i el Pic de l'Infern, on hi ha un tram força exposat i perillós on cal aferrar-se a la roca amb les mans i vigilar on es posen els peus. Aquest últim tram és el que augmenta notablement la dificultat de la ruta, tot i que és curt i no hauria de suposar grans problemes per a gent habituada a rutes careneres d'aquest tipus.

Ombra. No hi ha cap ombra durant tot el camí, deixant de banda quatre arbres després del Refugi d'Ulldeter, o sigui que és imprescindible protegir-se bé del sol.

Aigua. No hi ha cap font senyalitzada en el tram carener, tot i que en el tram que coincideix amb el GR 11 es passa per les Fonts del Freser (naixement del Freser) i pel naixement del Ter, on és possible refrescar-se. D'altra banda, el Refugi d'Ulldeter compta amb una font on es pot omplir la cantimplora.

General. Es tracta d'una ruta amb dos trams ben diferenciats: les espectaculars vistes des de la carena, en el primer tram del recorregut, i la bellesa natural de les capçaleres del Ter i el Freser, en el segon tram del recorregut. Si bé presenta algun tram de dificultat més elevada, sempre és possible escurçar la ruta evitant algun dels cims (com per exemple la volta fins el Pic de Prat de Bacivers) o reculant abans (baixant des de Bastiments fins al Coll de la Marrana, per exemple, completant així només els cims del circ d'Ulldeter). Des del Bastiments o els altres cims que es visiten, molts d'ells fronterers, es poden observar grans vistes dels Pirineus i d'altres cims emblemàtics, així com de les meravelloses valls del Freser i de Camprodon. D'altra banda, la ruta també permet descobrir, amb sort, la gran varietat de fauna del Parc Natural de les Capçaleres del Ter i el Freser, com ara les marmotes (se n'han observat a les Fonts del Freser), les àligues daurades voltant prop dels cims, els isards atents i adaptats a la perfecció al territori, o les parsimonioses vaques pasturant. Sovint es confon el Pic de Bacivers amb el Pic de la Dona, tot i que la gent autòctona té clar que el primer pic que es troba venint de la Portella de Mentet és el de la Dona, mentre que el següent, més alt, és el de Bacivers (informació facilitada per l'ICGC i extreta d'un article de la revista "El Pont Nou", número 41, 1995, pàgina 18, editada a Camprodon). Temps en moviment: 6 hores 23 minuts.
Стоянка

Tram exposat

Перехрестя

Enllaç amb GR 11

Intersecció de GR a les Fonts del Freser (direcció Setcases)