2,8
5,5

біля Canillo, Canillo (Andorra)

En aquesta època de canícula, Andorra te dos bons i grans motius per anar-hi a fer excursions, a part dels que es deriven de la diferència de preus; i per una banda es la diferència de temperatures, ja que mentre a Catalunya en teníem entre 35 i 40 graus, a Andorra no passàvem de 24 i amb folre a primera hora del matí, i per l’altra banda es que els amants dels 100 cims en tenim alguns que la FEEC ha inclòs.

Entrant en matèria, i un cop a Andorra, en concret a Canillo per la CG2, en el quilòmetre 10,5 la deixem per pujar per la CS-240 que du al coll de Ordino i en el quilòmetre 8, just tenint al nord la Vall de Montaup, deixem el vehicle al aparcament que veiem a l’esquerra, ens posem les botes i creuant la carretera, baixant un xic, seguim un desdibuixat sender que poc a poc s’apropa a la pista del vall de Montaup deixant a la dreta la borda del Gep.

La pista marxa cap a la dreta, la deixem i anem pujant fort, sense sender clar, cap a l’esquerra fins trobar un sender fresat que segueix paral·lel a la vall i que seguint marques de color groc ens farà arribar, no sense esforç, al coll d’Arenes (2538 m) des d’on albirarem la Pica d’Estats i el Montcalm al Est, més al nord el cim més alt d’Andorra, el Comapedrosa i un xic al oest destaca el pic de la Font Blanca.

Seguim ara vers el sud encarant-nos a la cara nord de la Serra dels Casamanya, durant uns metres seguim el camí vers la collada de l’Ensegur fins trobar una fita que ens dur al inici del tram equipat amb cadenes a l’esquerra, son quatre trams, i un parell de grapes que ens ajuden a grimpar fins els plans de la serra on unes singulars roques semblant als penitents (2709 m) ens saluden al passar.

Una planera i llarga recta ens puja al cims de Casamanya nord (2749 m) des d’on albirem el Pic del mig (2724 m) i el pic de Casamanya sud (2739 m). També albirem, com es normal, els mateixos pics que des del coll d’Arenes però ara també destaquen cap el nord-oest el pic de la Serrera i el pic de l’Estanyó.

Baixem seguin cap el sud i passem per sota del pic del mig sense pujar-hi, una dura i curta pujada ens du al cim del Casamanya sud on existeix una enorme fita tipus cabana de vora metre i mig d’alçada i vora seu una curiosa fita metàl·lica amb el nom i l’alçada trepats al ferro.

La baixada en direcció sud no ofereix cap problema sinó els derivats del desnivell i així fem cap al coll de les Vaques amb un rètol vertical d’informació com a distintiu, deixem el fresat sender que seguíem per anar per un corriol a l’esquerra que creua pel mig d’un petit bosc d’avets fins arribar a la font Picadora.

L’aigua es bona i fresca, això si, escassa, doncs tan sols un rajolí ens ajuda a mig omplir les cantimplores per apaivagar la nostra set, ja que majoritàriament estaven seques.

Un fresat corriol surt en direcció a la carretera, però al poc el deixarem per seguir a l’esquerra i camp a través per un prat, al arribar a un arbre sec però dempeus, girarem a l’esquerra i seguint uns troncs secs al terra creuarem el torrent sec que baixa del Casamanya, un altre arbre dempeus es donarà la senyal per girar cap a l’esquerra i seguint un desdibuixat corriol fent cap a la carretera CS-240.

Per fer cap al Roc del Quer ho podem fer de dues formes, la fàcil i solejada, seguir la carretera on no hi ha vorals i contínuament passem vehicles i tampoc hi ha ombres; ho arriscar-se creuant la carretera i seguir la pista que baixa a les bordes de Mereig i que després per sender segueix el camí que de la via Ferrada Canal de Grau puja fins el Roc.

Al ser el nostre primer cop, vam decidir no baixar tan al veure un sender que tot planejant passava per sota la paret d’una bonica borda i que després continuava fins que entrava al bosc, el vàrem seguir, però al cap de recórrer la meitat del camí que ens separava del Roc i tot just al creuar una rústega paret de poca alçada vàrem veure al fons unes arnes i una senyalització groga. Perill, Abelles!. L’hora i la calor no era per fer-se els herois, així que vàrem girar a l’esquerra i entrar al bosc, enseguida descobrim un fresat corriol per dins el bosc i el seguim en direcció (nord-est) al Roc fins que descobrim un filat per a vaques que es on el corriol es perd, així que sortejant els arbres anem pujant cap a l’esquerra fins fer cap a la carretera molt a prop de l’entrada al Roc del Quer.

Del Roc al aparcament hi ha un vial per a vianants ven separats del pas dels vehicles. El seguim fins fer cap al lloc d’inici d’aquesta interesant sortida.

Bibliografia: Guia "CAMINS, parròquia de Canillo"
mapa "ANDORRA, Comapedrosa · Engorgs · Juclà . Pessons . Tristaina" de la
Editorial ALPINA 1:40000 de l'any 2014

Aquest track ha sigut obtingut amb un aparell de GPS marca GARMIN, model Oregón 450t i contrastat amb al mapa dalt referit.

APARCAMENT

VISTA CASAMANYA SUD SOTA EL PIC DEL MIG

CASAMANYA SUD

PANORAMICA SERRA DE CASAMANYA

DESVIO FONT PICADORA (SENYALITZACI� VERTICAL)

FONT PICADORA

• Фото apa2312

apa2312 4 лип. 2019

Hola!
    que tal per fer amb una nena de 8 anys? ja hem fet algo de muntanya i els passos equipats li encanten!
    Es pot baixar pel pas equipat en cas de només fer el primer cim?
    Gràcies!!

• Фото Joan Marquès Griñó

Joan Marquès Griñó 5 лип. 2019

Ja he vist el comentari que ha fet el meu company Lluís, estic del tot d'acord amb el que ell diu. Que os ho paseu d'allò més bé.