Moving time  3 годин 10 хвилин

Recorded грудня 2019

4,1
8,3

біля Alcalá de la Jovada, Valencia (España)

ALCALÀ DE LA JOVADA - TRACTAT DEL POUET - DESPOBLAT DE SALTES - FONT DE PAET - CORRAL DE ROTURA - PISTA D'ATERRATGE - NEVERA DE DALT - NEVERA DE BAIX

Hem fet una ruta per la Vall d'Alcalà on hem intentat anar a alguns llocs emblemàtics de la vall. Dir que quasi tota la ruta, un 90%, es fa per pista forestal, llevat d'un parell de trams.

Comencem la ruta des de Alcalà de la Jovada, passant per la plaça del Bisbe Vilaplana, on està la famosa font d'Al-Azraq. Continuem pel carrer de la Torre fins arribar a una xicoteta tanca de fusta, on la creuem i ens porta per una senda a creuar el barranquet de la Fontblanca per l'Aqüeducte del Pouet, a agarrar el Camí del Molí.

A pocs metres d'agarrar el camí ens trobem en una senyalització que ens indica on es va firmar el Tractat del Pouet. Continuem per la pista fins arribar al Despoblat de Saltes, on ens desviem després un poc a la dreta per vore una antiga almàssera, on encara es poden vore les pedres treballades.

Continuem la nostra ruta fins arribar a una bifurcació, on agarrem el camí de la dreta que ens porta pel mig d'un bosc de carrasques als masos de Capaimona. Els visitem fins arribara a una ermiteta que hi ha prop dels masos, peró que tenim que tindre precaució, ja que hi han colmenes.

Continuem pel camí direcció el barranc de Paet, on agarrem una drecera que ens evita uns metres de camí. Hem de tindre molta precaució, ja que té un desnivell prou acusat. Continuem pel camí fins arribar a la font de Paet. que xorra en abundància, gràcies a les últimes plogudes.

Camí amunt passem pel costat del corral de Retura fins arribar a la pista d'aterratge. La creuem per arribar a visitar la Nevera de Dalt, en prou bon estat de conservació. Continuem per la pista fins arribar a un altra bifurcació, on esta vegada agarrem el camí de l'esquerra que ens porta pel Pinar del Rei a una senda no assenyalada, anomenada camí de les Saleretes, que ens porta a creuar el barranc Fondo, i que ens porta al camí de la Nevera de Baix. Hem de tindre en conter, que a la altura que creuem el barranc Fondo, si ha plogut fa poc, pot portar aigua.

La Nevera de Baix també es troba en perfecte estat de conservació, i tenim sort de que està oberta i la podem visitar per dins. Continuem pel camí de la nevera fins arribar al poble, passant pel llavador i per darrere de la casa on va viure Al-Azraq, donant per finalitzada la ruta.

Plaça del castell-palau de la Vall d'Alcalà

Plaça del castell-palau de la Vall d'Alcalà, on trobem l'emblemàtica font d'Al-Azraq.

Casa-torre de Miquel Abat

Torre d'Alcalà, reconvertida en casa.

Vista al Barranquet de la Fontblanca

Camí al aqüeducte

Міст

Aqüeducte del Pouet

Aqüeducte de pedra que creua el barranc de la Fontblanca i que portava aigua a la font de la plaça i al Pouet.

Tractat del Pouet

El Pacte del Pouet va ser signat, l'any 1244 ó 1245 a extramurs del castell d'Alcalà, entre al-Azraq i l'infant Alfons d'Aragó. El pacte tractava del lliurament a Jaume el Conqueridor dels castells de Pop i Tàrbena, el manteniment per al-Azraq dels castells d'Alcalà i Perpuxent, i el compromís de cessió en tres anys dels castells de Gallinera, Margarida, Xeroles i Castells que posseïa al-Azraq. El pacte pren el nom del lloc on es va signar, la font que està en les proximitats o en la partida del pouet que es troba entre la Foradà i la Penya Alta. Davant el maltractament als sarraïns i l'incompliment dels acords dels monarques, els mudèjars es revoltaren l'any 1247 baix el comandament d'Al-Azraq, que, en este any, ja controlava els castells d'Ambra (en la Vall de Pego), i d'Alcalà, amb nombrosos castells menors. A continuació va anar prenent els castells de Xàtiva, Dénia, i Alacant i, amb l'ajuda del soldanat de Granada i del suport interessat del rei Alfons X de Castella, s'independitzà la regió de la riba sud del Xúquer del Regne de València.

Despoblat de Saltes

El despoblat de Saltes se situa a 735 m. d'altitud. Actualment els edificis estan convertits en corrals, segurament dels segles XVIII-XIX, però encara s'hi troben restes d'estructures que formaven part d'un llogaret andalusi (segles XII-primera meitat del XIII) poc estudiat. Amb tot, no apareix en la documentació medieval de les alqueries del terme d'Alcalà, com Alcalà, Atzuvieta, Beniaia, Beniali, Benixarcos, Queirola o Roca.

Almàssera

Es poden observar nombroses estructures excavades en la roca relacionades amb dipòsits hidràulics. Podrien tractar-se d'almàsseres d'oli, cups de vi o, en algun cas, simplement abeuradors pel ramat. Són bassetes de planta rectangular, que a vegades s'agrupen en conjunts de quatre, connectades entre si; altres vegades són arrodonides individuals.

Camp de tir

Vistes a la Serra d'Alfaro i la Serrella

дерево

Carrascar

Masos de Capaimona

Els masos són les restes d’un antic llogaret i mas del terme de Tollos (el Comtat), antic lloc de moriscs on habitaven 13 famílies el 1602, annexat el 1535 a Alcalà de la Jovada i adscrit a la parròquia de Benimassot, dels marquesos de Guadalest, i del qual encara hi ha ruïnes i les restes d'una possible mesquita. Ens trobem davant de dos masos amb aljub, molí i una capella enderrocada baix l'advocació de Sant Lluís Beltran. Hi ha una trista llegenda sobre estos masos: "L'última família que va viure ací, el pare es deia el tio Sebastián i dominava a la seua família com un vertader dictador. La seua paraula era llei i els seus fills li tenien una por atroç. Va morir la seua dona, diuen de la mala vida que la donava, i el fill major va abandonar la hisenda, quedant-se només amb la seua filla. A ella no la deixava eixir de la masia, ni que tinguera tractes amb ningú. Aquesta tirania es va fer finalment insuportable per a la filla que un dia es va penjar d'una biga. Encara queda gent gran als pobles de la contornada que es recorda d'aquest suïcidi."

Ermita

Capella enderrocada baix l'advocació de Sant Lluís Beltran.

Barranc de Paet, esquerra

фото

Vistes a la serra d'Alfaro i el barranc de Malafí, cobert per la boira.

Esquerra

ATENCIÓ: Esta drecera ens porta de nou a la pista. Hem de tindre en conter que hi ha una baixada en prou desnivell i en d'anar alerta. L'agarrem per estalviarnos una revolta gran per la pista.

Barranc de Paet

Abeurador

джерело

Font de Paet

Continuem per pista

Corral de la Retura

Corral situat baix de la Penya de la Retura.

Pista d'aterratge

Nevera de Dalt

Situada junt a la pista d’aterratge a l’ombra del pic del Ros, és molt semblant a la nevera de Baix, encara que menys lluïda i amb una configuració més basta. Conserva el seu sostre i compta amb una porta frontal que dona a l’interior. Es troba envaïda pel matollar.

Corral dels Conills

CV-712

Перехрестя

Esquerra, pel camí de les Saleretes

Barranc Fondo

Picnic

Àrea recreativa

Nevera de Baix

Del segle XVIII, es troba en un magnífic estat de conservació, amb el sostre sencer i els murs de diferent altura aprofitant l’orografia del terreny. Només té una porta d’accés a l’interior. La podem trobar uns 600 metres abans d’arribar al poble per la carretera d’Ebo, a ma esquerra i pràcticament junt a la carretera. A 635 metres d’altitud, compta amb un diàmetre de 9’5 metres, una altura de 10 i una capacitat de 700 metres cúbics.