3,5
7,0

біля Benasque, Aragón (España)

Ruta amb la que, sortint de Baños de Benasque, ascendim els 2 tres mils que ens quedaven pendents de la zona del pico de Alba:
- Gendarme de Alba o Aguja de Alba: 3.054 m
- Incisivo Oriental de Alba: 3.087 m

Òbviament és molt fàcil completar-la amb alguns dels altres tres mils de la zona dels quals passarem frec a frec (pico de Alba, Diente i Muela de Alba).

L'ha catalogo com a DIFÍCIL perquè el tram final d'accés al Gendarme requereix habilitat en les grimpades i desgrimpades en ambients aeris. També perquè tot el tram des del Gendarme fins a trobar el camí de Cregüeña, a la tornada, és un mar de blocs de pedra que dificulten, alenteixen i esgoten la progressió. Cal tenir en compte també que l'accés final a l'Incisivo Oriental de Alba es fa per una canal que, tot i que no té la dificultat de grimpada del Gendarme, sí que es fa per un terreny molt més dolent de roca descomposta.

Sortim de Baños de Benasque encara de nit i accedim a la vall d'Alba. Aquesta, tot i que puja de forma contunent, sobretot a l'inici és d'una bellesa magna i d'un caminar molt noble. L'arribada a l'ibón de Alba és un dels moments de la jornada.

Continuem amunt i passem una mica més enlairats per sobre de l'Ibón Superior de Alba, des d'on ja podrem començar a veure la piràmide del Gendarme.

De mica en mica ens allunyem del camí d'accés a l'Alba i ens decantem a anar a buscar l'accés al Gendarme, ara ja sí per grans blocs de pedra i sense fites.

Arribem al que sembla una petita cresta que dóna accés a una zona enclotada a l'altra banda de la qual hi ha el Gendarme. Nosaltres ens compliquem la vida baixant a la zona enclotada per una canaleta de la part més elevada d'aquesta, amb un pas final complicadet. Un cop superat veiem que és més assequible perdre alçada i anar a la base del Gendarme més per sota.

La grimpada d'ascensió al Gendarme no té moltes preses per a les mans i els peus però sí molt bona roca. Amb compte ens anem enfilant fins arribar al menut cim del Gendarme (3.054 m), primer cim de la jornada.

El vent que bufa de sud a la zona de la cresta fa que no hi estem gaire estona. Desgrimpem amb més cura encara i tornem a la zona enclotada. D'aquí ara ja sortim anant a buscar la cresteta per una zona inferior per la qual hem aparegut. Efectivament la grimpada és més senzilla.

Sortint del clot del Gendarme el pico de Alba queda força a prop. Nosaltres però, com que ja l'havíem fet, decidim reservar forces i flanquejar el mur d'accés a l'Alba per anar a cercar directament la cresta de la Tuca Blanca i la canaleta de baixada que ens donarà accés a la vall de Paderna.

Aquí encarem un puja i baixa per un oceà de blocs de pedra que ens durà a la base del collado de Alba que conserva una gran congesta de neu que no requereix grampons. Començant l'ascens al collado, per un terreny terriblement relliscós, ràpidament ens anem decantant a la nostra dreta per anar a sortir pel collet previ a la Muela de Alba. Tot i ser un terreny dolentíssim potser és un xic menys dolent que l'accés al collado de Alba.

Des d'aquest collet fem un llarg flanqueig que ens deixarà a la base de l'Incisivo Oriental de Alba. A aquest s'hi pot accedir per 2 canals força descompostes i de molt mal terreny. A nosaltres ens sembla una mica més còmode la de la dreta tot mirant al cim. Així que iniciem la grimpada que ens deixarà al cim, també ben menut, de l'Incisivo Oriental de Alba (3.087 m).

Força vent de nou, així que fotos i avall. Baixat l'Incisivo iniciem una llarga i pesada travessa per entre un gran mar de pedres de nou, anant perdent alçada fins a trobar el camí de la vall de Cregüeña.

Ara ja només ens queda seguir aquest llarg camí fins al Puente de Cregüeña. Tot i que el terreny cada cop és més còmode la baixada es fa bastant llarga.

Per a rematar-ho, un cop al Puente de Cregüeña haurem de tornar a pujar de nou fins a retornar a Baños de Benasque, punt d'inici i final d'aquesta ruta.

BAÑOS DE BENASQUE

Cresta de la Tuca Blanca

Cruïlla a l'Alba

Diente de Alba

GENDARME DE ALBA (3.054 m)

IBÓN DE ALBA

IBÓN SUPERIOR DE ALBA

INCISIVO ORIENTAL DE ALBA (3.087 m)